Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Speech and Language difficulties : An assessment of the parents experiences who have children with speech and language difficulties and services provided in northern part of Finland

Kilpeläinen, Faith (2012)

 
Avaa tiedosto
Faith Kilpelainen 2012 Kemi Thesis.pdf (951.9Kt)
Lataukset: 


Kilpeläinen, Faith
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101014320
Tiivistelmä
KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU,
Koulutusohjelma: Sosionomi
Opinnäytetyön tekijä: Kilpeläinen Faith
Opinnäytetyön nimi: Puheen ja kielen ongelmat
Sivuja: 56
Päiväys: 05.10.2012
Opinnäytetyön ohjaajat: Leppälä Sari ja Vinkki Kaisu

Opinnäytetyön kuvaus
Tämä tutkimus kuvaa niiden vanhempien kokemuksia, joiden lapsilla on puhe- ja kieliongelmia. Tutkimuksessa kuvataan myös sitä, miten lapsia on tuettu Suomessa.

Teoreettinen ja käsitteellinen esittely. Tutkimus yhdistää vanhemmat ja varhaiskasvatustyöntekijät kasvatuskumppanuusperiaatteita noudattaen. Teoreettinen osio sisältää myös kuvauksen lasten puhe- ja kielihäiriöstä. Tässä osiossa tarjotaan perusteet ymmärtää erilaisia vaikeuksia, joita lapset voivat kokea.

Tutkimuksessa etsitään vastauksia seuraaviin tutkimusaiheisiin: Millaisia kokemuksia vanhemmilla on, kun lapselle kehittyy puhe- ja kielihäiriö? Miten tällaisia lapsia ja heidän vanhempiaan tuetaan Suomessa?

Metodologinen esittely. Qualitiivisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin haastatteluja. Sekä vanhempien että lastentarhanopettajien haastattelut äänitettiin ja kirjoitettiin myöhemmin tekstiksi. Tiedot analysoitiin ja esitettiin content-menetelmällä.

Tärkeimmät tutkimustulokset. Tämän tutkimuksen tärkeimmät tulokset olivat vanhempien kokemukset tunnistamisprosessissa, hoitokumppanuudessa ja tuen saamisessa. Näillä perheillä on mahdollisuus saada laadukkaita tukipalveluja, muun muassa puheterapeutteja, lasten neurologeja, psykologeja, lasten lääkäreitä, hoitajia, sosiaalityöntekijöitä, erikoislastentarhanopettajia sekä lastentarhanopettajia.


Asiasanat: varhaiskasvatus, puhe, kieli, erityistarpeet
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste