Teknisestä asiantuntijasta autoalan ammatilliseksi opettajaksi
Vuoti, Jari (2021)
Vuoti, Jari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153314
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni päätavoitteena on luoda toimintamallit OSAO:lla, Muhoksen yksikössä, aloittavalle autoalan ammatilliselle opettajalle uuden ryhmän ja erilaisten oppijoiden kohtaamiseen. Tutkimuksella pyrin tuomaan käytännön toimintamallin hyvän ja tuloksekkaan yhteistyön käynnistämiseen uusien opiskelijoiden kanssa. Toisena tavoitteena on kehittää ja kartoittaa keinoja, joilla opettaja voi vastata erilaisten oppijoiden asettamiin haasteisiin.
Työn taustalla oli tarve vahvistaa autoalalla aloittavan opettajan osaamista hänen kohdatessaan uuden ryhmänsä, jotta hän saisi mahdollisimman hyvän startin alkavaan lukukauteen. Toimeksi-antajana on koulutuskuntayhtymä OSAO:n Muhoksen yksikön autoala.
Tutkimusmenetelmänä on empiirinen tapaustutkimus. Tutkimuksen lähteinä on käytetty kirjallisuutta sekä ammatillisille autoalan opettajille suunnattua sähköistä kyselyä. Myös kokeneempien opettajien kanssa käydyt keskustelut heidän kokemuksistaan ja tutkijan omat havainnoinnit ovat olleet tärkeässä roolissa tutkimuskysymysten muodostamisessa ja tutkimustulosten pohdinnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsitellään tutkimuksen tavoite, tutkimusmenetelmä sekä tutkimuksen rakenne. Toisessa luvussa käsitellään ammatillisen opettajan koulutusta Suomessa ja kerrotaan koulutuksen järjestäjistä ja sisällöstä sekä opiskelemaan pääsemisen vaatimuksista. Kolmannessa luvussa tutustutaan koulutuskuntayhtymä OSAO:n yleisesti sekä esitellään tarkemmin Muhoksen yksikön autoalan tilat sekä kouluttautumismahdollisuudet. Neljännessä luvussa kerrotaan ammatillisen opettajan nykyisestä työnkuvasta. Viidennessä luvussa käsitellään ryhmän kohtaamiseen kuuluvia taitoja sekä erilaisten oppijoiden kohtaamista sekä esitetään konkreettisia työmenetelmiä opettajan käyttöön. Kuudennessa luvussa esitellään kyselytutkimus, kyselyn toteutustapa ja kysymykset vastauksineen. Seitsemäs kappa-le koostuu tutkimuksen tuloksien esittämisestä sekä yhteenvedosta. Kahdeksas luku sisältää pohdinnan.
Tutkimukseni perusteella aloittavien autoalan ammatillisten opettajien taidot uuden opiskelija-ryhmän kohtaamisessa ovat puutteellisia ja opettajien perehdyttäminen kaipaa tältä osin kehittämistä. Opettajat pitivät perehdyttämistä riittämättömänä ja aloittamiseen uuden ryhmän kanssa kaivattiin käytännön esimerkkejä mm. ryhmäyttämiseen. Tutkimuksen tuloksina laadin toimintamallin uuden ryhmän kohtaamiseen sekä mallin erilaisten oppijoiden tavoitteiden asettamisesta ja opettajan mahdollisuuksista tukea näiden tavoitteiden saavuttamista omalla toiminnallaan.
Työn taustalla oli tarve vahvistaa autoalalla aloittavan opettajan osaamista hänen kohdatessaan uuden ryhmänsä, jotta hän saisi mahdollisimman hyvän startin alkavaan lukukauteen. Toimeksi-antajana on koulutuskuntayhtymä OSAO:n Muhoksen yksikön autoala.
Tutkimusmenetelmänä on empiirinen tapaustutkimus. Tutkimuksen lähteinä on käytetty kirjallisuutta sekä ammatillisille autoalan opettajille suunnattua sähköistä kyselyä. Myös kokeneempien opettajien kanssa käydyt keskustelut heidän kokemuksistaan ja tutkijan omat havainnoinnit ovat olleet tärkeässä roolissa tutkimuskysymysten muodostamisessa ja tutkimustulosten pohdinnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsitellään tutkimuksen tavoite, tutkimusmenetelmä sekä tutkimuksen rakenne. Toisessa luvussa käsitellään ammatillisen opettajan koulutusta Suomessa ja kerrotaan koulutuksen järjestäjistä ja sisällöstä sekä opiskelemaan pääsemisen vaatimuksista. Kolmannessa luvussa tutustutaan koulutuskuntayhtymä OSAO:n yleisesti sekä esitellään tarkemmin Muhoksen yksikön autoalan tilat sekä kouluttautumismahdollisuudet. Neljännessä luvussa kerrotaan ammatillisen opettajan nykyisestä työnkuvasta. Viidennessä luvussa käsitellään ryhmän kohtaamiseen kuuluvia taitoja sekä erilaisten oppijoiden kohtaamista sekä esitetään konkreettisia työmenetelmiä opettajan käyttöön. Kuudennessa luvussa esitellään kyselytutkimus, kyselyn toteutustapa ja kysymykset vastauksineen. Seitsemäs kappa-le koostuu tutkimuksen tuloksien esittämisestä sekä yhteenvedosta. Kahdeksas luku sisältää pohdinnan.
Tutkimukseni perusteella aloittavien autoalan ammatillisten opettajien taidot uuden opiskelija-ryhmän kohtaamisessa ovat puutteellisia ja opettajien perehdyttäminen kaipaa tältä osin kehittämistä. Opettajat pitivät perehdyttämistä riittämättömänä ja aloittamiseen uuden ryhmän kanssa kaivattiin käytännön esimerkkejä mm. ryhmäyttämiseen. Tutkimuksen tuloksina laadin toimintamallin uuden ryhmän kohtaamiseen sekä mallin erilaisten oppijoiden tavoitteiden asettamisesta ja opettajan mahdollisuuksista tukea näiden tavoitteiden saavuttamista omalla toiminnallaan.