PCS-kuvat osana oppimisympäristöä : Päiväkoti Pasilan oppimisympäristön kehittäminen
Wiiala, Jenni; Virolainen, Emma (2009)
Wiiala, Jenni
Virolainen, Emma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911215786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911215786
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aihe löytyi pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämishankkeesta, VKK-Metro-projektista. Päiväkoti Pasila toimii hankkeessa ja sen tavoitteena on oppimisympäristön kehittäminen. Teimme opinnäytteemme yhteistyössä päiväkoti Pasilan kanssa ja kehitimme heidän oppimisympäristöään toiminnallisin menetelmin kommunikaatiota tukevien Picture Communication Symbols (PCS) kuvakorttien avulla. Päiväkoti Pasilan lapsista tavallista suuremmalla osalla on monikulttuurinen perhetausta, ja se vaikutti aiheemme valintaan.
PCS-kuvakortit ovat Yhdysvalloissa kehitettyjä kommunikointia tukevia ja helpottavia kuvakortteja, joissa on kirjoitettuna sana, jota kuvataan värikkäällä piirroksella. Kuvakortteja oli jo jonkin verran käytössä päiväkodissa, mutta monikielisyyden ja -kulttuurisuuden vuoksi koimme tarpeen lisätä niiden käyttöä. Ajatuksenamme on että kortit tukevat kielen oppimista ja helpottavat suomea huonosti, tai ei lainkaan puhuvien lasten ja heidän vanhempien kommunikointia päiväkodissa. Korttien myötä pyrimme luomaan päiväkodin lasten välille tasa-arvoisuutta.
Opinnäytetyönämme keräsimme ja välitimme henkilökunnalle tietoa PCS-kuvakorteista ja niiden käytöstä, jotta korttien käyttö olisi perusteltua ja työmme valmistuttua jatkuvaa. Teorian lisäksi hankimme päiväkodille huomattavan määrän kuvakortteja jotka valmistelimme käyttöön, ja osan korteista integroimme valmiiksi päiväkotiin. Käyttämättömät kortit arkistoitiin, jotta henkilökunta voisi vaihtaa ja edelleen lisätä niitä.
Päiväkoti käytti kortteja viiden kuukauden ajan, jonka jälkeen kävimme loppukeskustelun. Korttien käyttö oli lähtenyt hyvin käyntiin, varsinkin isojen lasten kanssa. Päiväkodin henkilökunta koki PCS-kuvakortit hyväksi työvälineeksi, joita voi käyttää monenlaisissa tilanteissa myös suomea puhuvien lasten kanssa. Kortit koettiin myös kommunikaation apuvälineiksi ja henkilökunnalla oli innostusta ja ideoita korttien käytön muokkaamiseen myös tulevaisuudessa.
PCS-kuvakortit ovat Yhdysvalloissa kehitettyjä kommunikointia tukevia ja helpottavia kuvakortteja, joissa on kirjoitettuna sana, jota kuvataan värikkäällä piirroksella. Kuvakortteja oli jo jonkin verran käytössä päiväkodissa, mutta monikielisyyden ja -kulttuurisuuden vuoksi koimme tarpeen lisätä niiden käyttöä. Ajatuksenamme on että kortit tukevat kielen oppimista ja helpottavat suomea huonosti, tai ei lainkaan puhuvien lasten ja heidän vanhempien kommunikointia päiväkodissa. Korttien myötä pyrimme luomaan päiväkodin lasten välille tasa-arvoisuutta.
Opinnäytetyönämme keräsimme ja välitimme henkilökunnalle tietoa PCS-kuvakorteista ja niiden käytöstä, jotta korttien käyttö olisi perusteltua ja työmme valmistuttua jatkuvaa. Teorian lisäksi hankimme päiväkodille huomattavan määrän kuvakortteja jotka valmistelimme käyttöön, ja osan korteista integroimme valmiiksi päiväkotiin. Käyttämättömät kortit arkistoitiin, jotta henkilökunta voisi vaihtaa ja edelleen lisätä niitä.
Päiväkoti käytti kortteja viiden kuukauden ajan, jonka jälkeen kävimme loppukeskustelun. Korttien käyttö oli lähtenyt hyvin käyntiin, varsinkin isojen lasten kanssa. Päiväkodin henkilökunta koki PCS-kuvakortit hyväksi työvälineeksi, joita voi käyttää monenlaisissa tilanteissa myös suomea puhuvien lasten kanssa. Kortit koettiin myös kommunikaation apuvälineiksi ja henkilökunnalla oli innostusta ja ideoita korttien käytön muokkaamiseen myös tulevaisuudessa.