Jarrupoljinjärjestelmän suunnittelu ja toteutus Electric RaceAbout -sähköurheiluautoon
Konola, Juho (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Konola, Juho
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101514418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101514418
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin osana Metropolia Ammattikorkeakoulun Electric RaceAbout -sähköajoneuvoprojektia. Työn tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa auton jarrujärjestelmään uusi kaksitoiminen jarrupoljin.
Työssä tarkastellaan yleisimpiä tänä päivänä käytössä olevia ajoneuvojen jarrujärjestelmiä sekä kuvataan, mitä tarkoitetaan jarrutusenergian talteenottamisella ja miten sitä sovelletaan yhdessä perinteisten jarrujärjestelmien kanssa sähkö- ja hybridiajoneuvoissa.
Suunnittelu aloitettiin tutustumalla E-RAn alkuperäiseen jarrupoljinjärjestelmään ja siinä havaittuihin puutteisiin. Ongelmiin pyrittiin löytämään ratkaisut ja niiden pohjalta autoon suunniteltiin uusi jarrupoljinjärjestelmä. Suunnittelussa käytettiin apuna jarrujärjestelmien ja ajodynamiikan laskentakaavoja sekä laskettiin käytettävien komponenttien soveltuvuus.
Valmistuksen osalta työssä esitellään Catia V5 -ohjelman hyödyntämistä tietokoneohjatun koneistuskeskuksen ohjelmoinnissa ja CNC-ohjatun työstökoneen käytön tuomia mahdollisuuksia. Tämän lisäksi kuvataan eri työvaiheet laakeripintojen viimeistelyä myöten.
Työn lopputuloksena E-RAan saatiin uusi jarrupoljinkokonaisuus, joka on toimivuudeltaan edeltäjäänsä luotettavampi ja käytettävyydeltään monipuolisempi käyttäjäystävällisemmän säädettävyytensä ansiosta.
Työssä tarkastellaan yleisimpiä tänä päivänä käytössä olevia ajoneuvojen jarrujärjestelmiä sekä kuvataan, mitä tarkoitetaan jarrutusenergian talteenottamisella ja miten sitä sovelletaan yhdessä perinteisten jarrujärjestelmien kanssa sähkö- ja hybridiajoneuvoissa.
Suunnittelu aloitettiin tutustumalla E-RAn alkuperäiseen jarrupoljinjärjestelmään ja siinä havaittuihin puutteisiin. Ongelmiin pyrittiin löytämään ratkaisut ja niiden pohjalta autoon suunniteltiin uusi jarrupoljinjärjestelmä. Suunnittelussa käytettiin apuna jarrujärjestelmien ja ajodynamiikan laskentakaavoja sekä laskettiin käytettävien komponenttien soveltuvuus.
Valmistuksen osalta työssä esitellään Catia V5 -ohjelman hyödyntämistä tietokoneohjatun koneistuskeskuksen ohjelmoinnissa ja CNC-ohjatun työstökoneen käytön tuomia mahdollisuuksia. Tämän lisäksi kuvataan eri työvaiheet laakeripintojen viimeistelyä myöten.
Työn lopputuloksena E-RAan saatiin uusi jarrupoljinkokonaisuus, joka on toimivuudeltaan edeltäjäänsä luotettavampi ja käytettävyydeltään monipuolisempi käyttäjäystävällisemmän säädettävyytensä ansiosta.