MESSUJEN MERKITYS PK-YRITYKSILLE POHJANMAALLA
Siekkinen, Susanna (2012)
Siekkinen, Susanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102214578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102214578
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on jaettu johdanto-, teoria- ja empiiriseen osaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin business to business -markkinointia, messuja osana markkinointiviestintää, palvelua, palvelun laatua, asiakkaan koettuja uhrauksia ja koettua arvoa, asiakastyytyväisyyttä ja palvelun saatavuuden järjestämistä. Empiirinen osa keskittyy markkinointitutkimukseen, sen vaiheisiin, tutkimuksen tuloksiin ja johtopäätöksiin.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona vaasalaiselle messujärjestäjälle Pohjanmaan Expo Oy:lle. Työn tavoite oli selvittää, miten tärkeäksi Pohjanmaan alueen pk-yritykset kokevat messut osana markkinointiviestintää. Tutkimuksessa selvitetään myös yritysten markkinointia sekä heidän tyytyväisyyttään Pohjanmaan Expo Oy:öön. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin syvähaastattelemalla erilaisia organisaatioita Pohjanmaan alueella tammikuussa 2012. Tutkimukseen haastateltiin yhtätoista yritystä, jotka ovat osallistuneet messuille ja yhdeksää yritystä, jotka eivät ole osallistuneet Pohjanmaan Expo Oy:n järjestämiin messutapahtumiin. Työn toimeksiantaja nimesi haastateltavat tutkijalle.
Haastattelujen perusteella tuli ilmi, että messuille osallistuneille yrityksille messuilla on suuri ja tärkeä rooli yrityksen markkinointiviestinnässä. Myös yrityksille, jotka eivät olleet osallistuneet toimeksiantajan järjestämiin messutapahtumiin, messujen hyödyt olivat selvillä. Heidän osallistumisensa kaatuu henkilöstö- ja kustannussyihin. Yritysten markkinointi oli joko jokseenkin suunnitelmallista tai todella suunnitelmallista. Suurin osa haastateltavista oli tyytyväisiä Pohjanmaan Expo Oy:öön.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona vaasalaiselle messujärjestäjälle Pohjanmaan Expo Oy:lle. Työn tavoite oli selvittää, miten tärkeäksi Pohjanmaan alueen pk-yritykset kokevat messut osana markkinointiviestintää. Tutkimuksessa selvitetään myös yritysten markkinointia sekä heidän tyytyväisyyttään Pohjanmaan Expo Oy:öön. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin syvähaastattelemalla erilaisia organisaatioita Pohjanmaan alueella tammikuussa 2012. Tutkimukseen haastateltiin yhtätoista yritystä, jotka ovat osallistuneet messuille ja yhdeksää yritystä, jotka eivät ole osallistuneet Pohjanmaan Expo Oy:n järjestämiin messutapahtumiin. Työn toimeksiantaja nimesi haastateltavat tutkijalle.
Haastattelujen perusteella tuli ilmi, että messuille osallistuneille yrityksille messuilla on suuri ja tärkeä rooli yrityksen markkinointiviestinnässä. Myös yrityksille, jotka eivät olleet osallistuneet toimeksiantajan järjestämiin messutapahtumiin, messujen hyödyt olivat selvillä. Heidän osallistumisensa kaatuu henkilöstö- ja kustannussyihin. Yritysten markkinointi oli joko jokseenkin suunnitelmallista tai todella suunnitelmallista. Suurin osa haastateltavista oli tyytyväisiä Pohjanmaan Expo Oy:öön.