Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sosiaalinen taide : hahmotelma sosiaalisen taiteen eetokseksi

Hallas, Ursula (2012)

 
Avaa tiedosto
ursula-hallas.pdf (434.9Kt)
Lataukset: 


Hallas, Ursula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314586
Tiivistelmä
Opinnäytteessäni hahmottelen käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisesta taiteesta ja sen merkityksestä hyvinvoinnin edistämisessä. Toisena tavoitteenani oli laajentaa moniammatillisuuden käsitettä sosiaalialalla sekä synnyttää ymmärrystä sosiaalialan ja taiteen yhteistyön esteistä, jotta pystyisimme myös purkamaan niitä.

Keskeinen kysymys tässä tutkielmassa on, mitä on sosiaalinen taide ja millainen merkitys sillä on kansalaisten hyvinvoinnin edistämisessä? Tietoa keräsin tutkielmaani varten sosiaalipedagogisesta - ja taiteenalan kirjallisuudesta. Haastattelin myös soveltavan taiteen kentällä toimivia taiteilijoita ja pedagogeja. Haastattelukysymykseni oli, millaisia esteitä olet kohdannut taiteen ja hyvinvoinnin yhteistyö projekteissa ja millaisia keinoja ehdotat esteiden purkamiseksi? Tutkielmassani on sosiaalipedagoginen viitekehys, johon peilaan sosiaalisen taiteen osa-alueita: yhteisö, subjektius, emansipaatio ja integraatio, inhimillinen kasvu, osallisuus, empowerment ja dialogi. Sosiaalipedagogiseen viitekehykseen sulautan sosiokulttuurisen innostamisen yhtenä kulttuuritoiminnan muotona.

Tutkielmani tulokseksi esitän sosiaalisen taiteen eetoksen. Sosiaalisen taiteen eetoksella tarkoitan taiteen eettistä luonnetta: sen käsitystä oikeasta ja väärästä, hyvästä ja pahasta, sekä arvostettavasta ja ei-arvostettavasta. Tutkielmani tuloksena syntyi myös tulevaisuuden suuntaa siitä kuinka yhteistyötä taiteen ja hyvinvointialan välillä voidaan edistää.

Moniammatillisuutta sosiaalialalla on tarkasteltu lähinnä sosiaali- ja terveysalan ammattien kautta. Sosiaalipedagoginen työorientaatio pyrkii ylittämään vakiintuneita rajoja koulutuksen, kulttuuri- ja sosiaalisen työn välillä. Sosiaalisen taiteen määritelmän ja eetoksen kautta pyrin tuomaan esille sosiaali- ja taidealan hedelmällisen yhteistyön. Tämän yhteistyön syntyminen vaatii uteliaisuutta ja rohkeutta raja-aitojen ylityksiin. Yhteistyön esteiden tunnistamisen kautta voidaan löytää uudenlainen toimintakulttuuri, joka edistää yhteiskunnallista hyvää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste