LVI-tukkuliikkeen tuotevalikoiman ja palveluiden kehittämistutkimus
Latvala, Juha (2021)
Latvala, Juha
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153325
Tiivistelmä
Tukkuliikkeiden ja asiakkaiden välinen yhteistyö on tärkeä osa työmaiden toimivuutta ja tukkuliik-keiden kannattavuutta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ja tutkia mitkä ovat tär-keimmät ominaisuudet ja palvelut urakoitsijoiden mielestä tukkuliikkeiden toiminnassa. Työssä yhteistyökumppanina toimii valtakunnallinen putki- ja kaivovalmistaja, LVI-tukkuliike Meltex Oy Plastics.
Työssä perehdytään tukkuliikkeen kehitykseen ja rooliin LVI-alalla. Tuotevalikoiman ja palveluiden kehittämisen tarvetta pohditaan jatkuvasti, koska ala muuttuu ja uusia tuotteita lanseerataan ja tukkuliikkeiden pitää vastata näihin muutoksiin. Tässä tutkimuksessa pääkohdat olivat tuotteiden saatavuudessa ja palveluissa. Tässä opinnäytetyössä ei haeta suoria kehittämisideoita vaan kartoitetaan mahdollisia kehittämissuuntia.
Tutkimusmenetelmät voidaan karkeasti jakaa kvalitatiiviseen ja kvantitatiiviseen tutkimukseen. Molemmissa tutkimusmenetelmissä on hyvät ja huonot puolensa, mutta yhdistämällä näitä tyylejä saatiin tähän tutkimukseen sopiva menetelmä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kysely ja haastattelu. Haastatteluiden kysymykset olivat samat kuin lähetetyssä kyselyssä. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituna eli teemahaastatteluna. Tällä tyylillä pystyttiin tarkentamaan mielipiteitä herättäneitä osa-alueita. Osallistujille lähetettiin aluksi kysely, jonka jälkeen jokainen osallistuja haastateltiin. Haastattelut suoritettiin puhelimitse pari viikkoa kyselyn lähettämisen jälkeen. Kyselyyn osallistui viisi urakoitsijaa, jotka toimivat LVI-alalla. Osallistujien pääsääntöinen toimipaikka on Pohjois-Pohjanmaa.
Kyselyn ja haastattelun perusteella saatiin kartoitettua kokonaiskuvaa siitä, mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä asiakkaiden mielestä tukkuliikkeen toiminnassa. Tuloksista voidaan päätellä, että tänä päivänä tilausten toimitus suoraan työmaalle on merkittävä tekijä samoin kuin verkkokaupan toimivuus. Tutkimusta voidaan käyttää jatkossa mallina, miten voidaan kartoittaa esimerkiksi tietyn osa-alueen kehittämismahdollisuuksia.
Työssä perehdytään tukkuliikkeen kehitykseen ja rooliin LVI-alalla. Tuotevalikoiman ja palveluiden kehittämisen tarvetta pohditaan jatkuvasti, koska ala muuttuu ja uusia tuotteita lanseerataan ja tukkuliikkeiden pitää vastata näihin muutoksiin. Tässä tutkimuksessa pääkohdat olivat tuotteiden saatavuudessa ja palveluissa. Tässä opinnäytetyössä ei haeta suoria kehittämisideoita vaan kartoitetaan mahdollisia kehittämissuuntia.
Tutkimusmenetelmät voidaan karkeasti jakaa kvalitatiiviseen ja kvantitatiiviseen tutkimukseen. Molemmissa tutkimusmenetelmissä on hyvät ja huonot puolensa, mutta yhdistämällä näitä tyylejä saatiin tähän tutkimukseen sopiva menetelmä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kysely ja haastattelu. Haastatteluiden kysymykset olivat samat kuin lähetetyssä kyselyssä. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituna eli teemahaastatteluna. Tällä tyylillä pystyttiin tarkentamaan mielipiteitä herättäneitä osa-alueita. Osallistujille lähetettiin aluksi kysely, jonka jälkeen jokainen osallistuja haastateltiin. Haastattelut suoritettiin puhelimitse pari viikkoa kyselyn lähettämisen jälkeen. Kyselyyn osallistui viisi urakoitsijaa, jotka toimivat LVI-alalla. Osallistujien pääsääntöinen toimipaikka on Pohjois-Pohjanmaa.
Kyselyn ja haastattelun perusteella saatiin kartoitettua kokonaiskuvaa siitä, mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä asiakkaiden mielestä tukkuliikkeen toiminnassa. Tuloksista voidaan päätellä, että tänä päivänä tilausten toimitus suoraan työmaalle on merkittävä tekijä samoin kuin verkkokaupan toimivuus. Tutkimusta voidaan käyttää jatkossa mallina, miten voidaan kartoittaa esimerkiksi tietyn osa-alueen kehittämismahdollisuuksia.