Tekninen taiteilija Suomen pelialalla
Kivirinta, Lari (2021)
Kivirinta, Lari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163436
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tutkimus, jonka tutkimuskohteena olivat Suomen pelialalla työskentelevät tekniset taiteilijat. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä tekniset taiteilijat tekevät työssään, mitä osaamista he tarvitset ja kuinka tekniseksi taiteilijaksi työllistytään. Työllä ei ollut toimeksiantajaa.
Työn tietoperustassa esitellään pelialaa Suomessa ja globaalisti sekä pelialan koulutusmahdollisuuksia Suomessa. Niiden lisäksi esitellään pelialan tuotannossa usein esiintyviä rooleja ja tämän hetkistä tietoa teknisistä taiteilijoista.
Tutkimuksen tiedonhankintamenetelmänä käytettiin avointa sähköpostikyselyä. Kyselystä saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen lisäksi opinnäytetyö sisältää toiminnallisena osana tekijän työnäytteen, joka on katsaus siitä, minkälaisia työtehtäviä tekniset taiteilijat tekevät. Työnäytteen tarkoituksena oli näyttää lukijalle, mitä teknisen taiteilijan työhön kuuluu, ja osoittaa tekijän oma osaaminen aiheesta.
Tutkimuksessa selvisi, että teknisen taiteilijan rooli vaatii monipuolista osaamista pelikehityksen eri osa-alueista. He ovat ongelmanratkaisijoita, sisällöntuottajia sekä tukihenkilöitä, joiden pyrkimyksenä on sujuvoittaa tuotannon pullonkauloja. Varsinkin kokeneiden teknisten taiteilijoiden työllistyminen arvioidaan hyväksi. Qualitative research was carried out in the thesis. The subject of the research was technical artists working in the Finnish gaming industry. The aim of the study was to find out what technical artists do in their work, what skills they need and how to be employed as a technical artist. There was no client for the work.
The conceptual framework of this thesis describes the Finnish and global games industry and the current available game development education in Finland. In addition, the common roles in games production and current knowledge of technical artists are presented.
An open-ended e-mail survey was used as the data acquisition method for this study. The gathered material was analyzed using data-driven content analysis.
In addition, this thesis includes the author’s work sample, which is an overview of the types of work performed by technical artists. The purpose was to show the reader what is involved in the work of a technical artist and to show the author's own knowledge of the subject.
The study revealed that the role of a technical artist requires diverse expertise in different areas of game development. They are problem solvers and content creators, in a supporting role, working to streamline production bottlenecks.
Työn tietoperustassa esitellään pelialaa Suomessa ja globaalisti sekä pelialan koulutusmahdollisuuksia Suomessa. Niiden lisäksi esitellään pelialan tuotannossa usein esiintyviä rooleja ja tämän hetkistä tietoa teknisistä taiteilijoista.
Tutkimuksen tiedonhankintamenetelmänä käytettiin avointa sähköpostikyselyä. Kyselystä saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen lisäksi opinnäytetyö sisältää toiminnallisena osana tekijän työnäytteen, joka on katsaus siitä, minkälaisia työtehtäviä tekniset taiteilijat tekevät. Työnäytteen tarkoituksena oli näyttää lukijalle, mitä teknisen taiteilijan työhön kuuluu, ja osoittaa tekijän oma osaaminen aiheesta.
Tutkimuksessa selvisi, että teknisen taiteilijan rooli vaatii monipuolista osaamista pelikehityksen eri osa-alueista. He ovat ongelmanratkaisijoita, sisällöntuottajia sekä tukihenkilöitä, joiden pyrkimyksenä on sujuvoittaa tuotannon pullonkauloja. Varsinkin kokeneiden teknisten taiteilijoiden työllistyminen arvioidaan hyväksi.
The conceptual framework of this thesis describes the Finnish and global games industry and the current available game development education in Finland. In addition, the common roles in games production and current knowledge of technical artists are presented.
An open-ended e-mail survey was used as the data acquisition method for this study. The gathered material was analyzed using data-driven content analysis.
In addition, this thesis includes the author’s work sample, which is an overview of the types of work performed by technical artists. The purpose was to show the reader what is involved in the work of a technical artist and to show the author's own knowledge of the subject.
The study revealed that the role of a technical artist requires diverse expertise in different areas of game development. They are problem solvers and content creators, in a supporting role, working to streamline production bottlenecks.