Matkailuyrittäjien verkostoituminen Lomaseudun alueella
Pasanen, Jenni (2012)
Pasanen, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103014713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103014713
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Lomaseudun alueen matkailuyrittäjien verkostoituminen. Lomaseudun alue koostuu Kinnulan, Kivijärven, Pihtiputaan ja Viitasaaren kunnista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yrittäjien mielipiteitä verkostoitumisesta ja yhteistyöstä muiden yrittäjien kanssa. Tavoitteena oli saada selville, ovatko yrittäjät valmiita lisäämään tai aloittamaan yhteistyötä, mikä yhteistyön muoto olisi sekä millä edellytyksin siihen oltaisiin valmiita. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kehittämisyhtiö Witas Oy.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin osaksi postikyselynä ja osaksi verkkokyselynä. Kysely lähetettiin 102 matkailuyrittäjälle ja vastauksia saatiin 19. Työn teoriapohjana on käsitelty verkostoitumista ja yhteistyötä, verkostoon sitoutumista ja verkostojen eri muotoja. Teoriaosuudessa käsitellään myös verkostojen haasteita ja riskejä sekä tarpeita ja hyötyjä. Tutkimuksen mukaan yrittäjät olisivat valmiita sitoutumaan markkinointiyhteistyöhön eli esimerkiksi yhteisiin esitteisiin tai messukäynteihin, projektiryhmään, jossa edustetaan yhteiseksi koettua liiketoimintakokonaisuutta tai kehittämisrenkaaseen, jossa vieraillaan siihen kuuluvien yritysten luona, jaetaan tietotaitoa sekä etsitään kehittämiskohteita yksittäisistä yrityksistä ja yhteisestä toiminnasta. Tulosten mukaan yrittäjät olisivat valmiita sitoutumaan yhteistyöhön sopivan kumppanin löytyessä. Vetovastuu yhteistyön käynnistämisestä olisi Kehittämisyhtiö Witas Oy:llä tai yrittäjillä itsellään. Yritykset halusivat saavuttaa yhteistyöllä enemmän näkyvyyttä ja tulosta. Yhteistyöllä haluttiin saavuttaa myös monipuolisempia ja laadukkaampia palveluita. Suurin osa yrittäjistä olisi valmiita panostamaan yhteistyöhön jonkin verran aikaa ja rahaa.
Tutkimuksen vastausprosentti jäi pieneksi, mistä voisi olettaa, että mielenkiinto verkostoitumista kohtaan on vähäistä. Vastausten perusteella voi kuitenkin sanoa, että kiinnostusta verkostoitumiseen löytyy. Alueella on jo toimiva markkinointiyhteistyö Lomaseutu-brändin kautta, joten seudulla kannattaisi alkaa panostaa projektiryhmiin ja kehittämisrenkaisiin. Kehittämisrenkaita voisi perustaa samalla toimialalla, mutta eri kunnissa toimivien yritysten välille. Projektiryhmien kautta alueelle voitaisiin luoda esimerkiksi suurempia ja monipuolisempia palvelukokonaisuuksia, jotka sisältäisivät majoituksen, ruokailut ja erilaisia ohjelmapalveluja. Kuntien päättäjien, yrittäjien, yrittäjäyhdistysten ja Kehittämisyhtiö Witas Oy:n kesken voitaisiin järjestää myös matkailun kehittämisseminaari, jossa eri organisaatioiden verkostoitumista saataisiin paremmin alulle.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin osaksi postikyselynä ja osaksi verkkokyselynä. Kysely lähetettiin 102 matkailuyrittäjälle ja vastauksia saatiin 19. Työn teoriapohjana on käsitelty verkostoitumista ja yhteistyötä, verkostoon sitoutumista ja verkostojen eri muotoja. Teoriaosuudessa käsitellään myös verkostojen haasteita ja riskejä sekä tarpeita ja hyötyjä. Tutkimuksen mukaan yrittäjät olisivat valmiita sitoutumaan markkinointiyhteistyöhön eli esimerkiksi yhteisiin esitteisiin tai messukäynteihin, projektiryhmään, jossa edustetaan yhteiseksi koettua liiketoimintakokonaisuutta tai kehittämisrenkaaseen, jossa vieraillaan siihen kuuluvien yritysten luona, jaetaan tietotaitoa sekä etsitään kehittämiskohteita yksittäisistä yrityksistä ja yhteisestä toiminnasta. Tulosten mukaan yrittäjät olisivat valmiita sitoutumaan yhteistyöhön sopivan kumppanin löytyessä. Vetovastuu yhteistyön käynnistämisestä olisi Kehittämisyhtiö Witas Oy:llä tai yrittäjillä itsellään. Yritykset halusivat saavuttaa yhteistyöllä enemmän näkyvyyttä ja tulosta. Yhteistyöllä haluttiin saavuttaa myös monipuolisempia ja laadukkaampia palveluita. Suurin osa yrittäjistä olisi valmiita panostamaan yhteistyöhön jonkin verran aikaa ja rahaa.
Tutkimuksen vastausprosentti jäi pieneksi, mistä voisi olettaa, että mielenkiinto verkostoitumista kohtaan on vähäistä. Vastausten perusteella voi kuitenkin sanoa, että kiinnostusta verkostoitumiseen löytyy. Alueella on jo toimiva markkinointiyhteistyö Lomaseutu-brändin kautta, joten seudulla kannattaisi alkaa panostaa projektiryhmiin ja kehittämisrenkaisiin. Kehittämisrenkaita voisi perustaa samalla toimialalla, mutta eri kunnissa toimivien yritysten välille. Projektiryhmien kautta alueelle voitaisiin luoda esimerkiksi suurempia ja monipuolisempia palvelukokonaisuuksia, jotka sisältäisivät majoituksen, ruokailut ja erilaisia ohjelmapalveluja. Kuntien päättäjien, yrittäjien, yrittäjäyhdistysten ja Kehittämisyhtiö Witas Oy:n kesken voitaisiin järjestää myös matkailun kehittämisseminaari, jossa eri organisaatioiden verkostoitumista saataisiin paremmin alulle.