Työvälineitä yritysyhteistyön kehittämiseen
Pikkarainen, Sanni; Bergbacka, Reija (2012)
Pikkarainen, Sanni
Bergbacka, Reija
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614912
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa ProtoProducts-hankkeelle työvälineitä yritysyhteistyön kehittämiseen Rovaniemen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman osalta. Työllä pyritään tarjoamaan myös koko Rovaniemen ammattikorkeakoulua hyödyttäviä työvälineitä, jotta yritysyhteistyöstä saadaan oppilaitoksessa entistä toimivampaa.
Opinnäytetyön tietopohja perustuu kirjallisuuteen, opetushenkilöstölle suunnattuun survey-kyselyyn, yrityksille suunnattuun sähköpostitiedusteluun, sekä havainnointiin ja toimijoiden välisiin keskusteluihin sekä tekijöiden päätelmiin. Kyselytutkimus noudattaa määrällisen (kvantitatiivisen) tutkimuksen pääperiaatteita ja siihen on sisällytetty myös laadullisen (kvalitatiivisen) tutkimuksen piirteitä. Tietopohjan avulla saadaan käsitys yritysyhteistyön nykytilasta liiketalouden koulutusohjelmassa. Yritysyhteistyön nykytila on kuvattu opinnäytetyöhön SWOT-analyysin muodossa.
Opinnäytetyötä varten tehdyssä, opetushenkilöstölle suunnatussa kyselyssä ilmenee, että yritysyhteistyötä varten tulisi kehittää yhtenäinen toimintamalli. Kyselyn vastausten perusteella voidaan havaita, että aikataululliset ongelmat, opintokokonaisuuksien sovittaminen yhteistyöhön sopiviksi sekä selkeän yhteistyömallin puuttuminen ovat suurimmat uhat toimivalle yritysyhteistyölle. Yrityksille suunnatusta sähköpostitiedustelusta käy ilmi, että liiketoiminnallista yhteistyötä liiketalouden koulutusohjelman kanssa halutaan tehdä. Tiedustelussa ilmenee myös, että osapuolien aikatauluihin ja niiden yhteensovittamiseen tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota. Lisäksi on huomioitava yritysten näkökulma yhteistyömallia suunniteltaessa.
Opinnäytetyön lopussa esitetään mahdollisia työvälineitä, joiden avulla yritysyhteistyötä voidaan kehittää. Loppupäätelmissä kerrotaan yhteistyötä koskevien ongelmien lähtökohdat sekä kehitysehdotukset.
Opinnäytetyön tietopohja perustuu kirjallisuuteen, opetushenkilöstölle suunnattuun survey-kyselyyn, yrityksille suunnattuun sähköpostitiedusteluun, sekä havainnointiin ja toimijoiden välisiin keskusteluihin sekä tekijöiden päätelmiin. Kyselytutkimus noudattaa määrällisen (kvantitatiivisen) tutkimuksen pääperiaatteita ja siihen on sisällytetty myös laadullisen (kvalitatiivisen) tutkimuksen piirteitä. Tietopohjan avulla saadaan käsitys yritysyhteistyön nykytilasta liiketalouden koulutusohjelmassa. Yritysyhteistyön nykytila on kuvattu opinnäytetyöhön SWOT-analyysin muodossa.
Opinnäytetyötä varten tehdyssä, opetushenkilöstölle suunnatussa kyselyssä ilmenee, että yritysyhteistyötä varten tulisi kehittää yhtenäinen toimintamalli. Kyselyn vastausten perusteella voidaan havaita, että aikataululliset ongelmat, opintokokonaisuuksien sovittaminen yhteistyöhön sopiviksi sekä selkeän yhteistyömallin puuttuminen ovat suurimmat uhat toimivalle yritysyhteistyölle. Yrityksille suunnatusta sähköpostitiedustelusta käy ilmi, että liiketoiminnallista yhteistyötä liiketalouden koulutusohjelman kanssa halutaan tehdä. Tiedustelussa ilmenee myös, että osapuolien aikatauluihin ja niiden yhteensovittamiseen tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota. Lisäksi on huomioitava yritysten näkökulma yhteistyömallia suunniteltaessa.
Opinnäytetyön lopussa esitetään mahdollisia työvälineitä, joiden avulla yritysyhteistyötä voidaan kehittää. Loppupäätelmissä kerrotaan yhteistyötä koskevien ongelmien lähtökohdat sekä kehitysehdotukset.