Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Johtaja vai opettaja: käsityksiä hyvästä johtajasta sekä hyvästä opettajasta

Haapala, Sanna (2012)

 
Avaa tiedosto
Haapala Sanna.pdf (862.6Kt)
Lataukset: 


Haapala, Sanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110414879
Tiivistelmä
Mielenkiintoni opettajuuteen ja johtajuuteen on aina ollut nousujohteista. Oma haluni kehittyä - sekä paremmaksi opettajaksi että paremmaksi johtajaksi - sai mielenkiintoni heräämään siihen, mitä muut käsittävät hyvän johtajan ja hyvän
opettajan olevan ominaisuuksiltaan.

Tutkimukseni tavoitteena on selvittää käsityksiä hyvästä opettajasta sekä hyvästä johtajasta. Lisäksi tavoitteena on saada käsitys siitä, voiko hyvä johtaja olla myös hyvä opettaja ja päinvastoin. Tutkimuksessa on tarkasteltu myös
kontekstin tuomaa vaikutusta ihmiskäsitykseen ja siten myös itse vuorovaikutukseen toisten ihmisten kanssa.

Tämä tutkimus on luonteeltaan fenomenografinen tutkimus, jossa tulkitsen lomakekyselyyn saatuja vastauksia sisällön analyysillä muuttaessani kyselylomakkeella saadut käsitykset taulukoiksi tai ominaisuuksien ilmentymiskerroiksi.

Kyselyyn vastanneiden 35 vastaajan käsitysten mukaan hyvältä johtajalta ja hyvältä opettajalta vaaditaan erilaisia ominaisuuksia. Vain yksi ominaisuus oli sama viiden eniten mainintoja saaneen ominaisuuden joukossa. Käsityksistä löytyi
kuitenkin ristiriita. Vain yhden vastaajan mielestä hyvä johtaja ei voi olla hyvä opettaja tai päinvastoin. Muiden vastaajien mielestä voi.

Mielestäni tutkimusta voi syventää samassa kontekstissa useammilla kyselyillä samalle ryhmälle eri aikaväleillä. Toinen mahdollisuus on verrata käsityksiä eri ammattikuntien välillä. Lisäksi heräsi kysymys, voiko vastaavanlaisella tutkimuksella myös kehittää koulutuksen tasoa seuraamalla kouluttajien käsitystä koulutuskauden aikana?
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste