Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elämän aarrerasia : Nuoren itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen toiminnallisessa ryhmässä Oulun Tyttöjen Talolla

Vanhatalo, Mailis; Luokkanen, Sari (2012)

 
Avaa tiedosto
Luokkanen_Vanhatalo.pdf (2.534Mt)
Lataukset: 


Vanhatalo, Mailis
Luokkanen, Sari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110915048
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli vahvistaa nuoren itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitoja toiminnallisessa ryhmässä Oulun Tyttöjen Talolla. Heillä oli tarve kehittää 16–20-vuotiaille nuorille suunnattua toimintaa, ja suunnittelemamme toiminta sopi hyvin heidän konseptiinsa.

Kehitimme idean Elämän aarrerasia -ryhmästä, jossa nuoret valmistivat oman Elämänsä aarrerasian tyhjästä kenkälaatikosta. Jokaisella seitsemällä tapaamiskerralla oli teema, johon liittyi toimintaa ja teeman synnyttämää keskustelua ryhmässä. Teeman ja keskustelun avulla nuori pohti ja tulkitsi omia ajatuksiaan, tunteitaan ja kohtasi toiminnan herättämiä kysymyksiä yhdessä ryhmän ja ohjaajien kanssa.

Opinnäytetyömme tietoperusta koostui nuoruudesta ikävaiheena ja sen tehtävistä, sosiaalipedagogiikasta, sosiokulttuurisesta innostamisesta ja sosiodynaamisesta ohjauksesta. Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, sosiaalipedagoginen työote ja sosiodynaaminen ohjaus yhdessä sukupuolisensitiivisen työotteen kanssa muodostivat pohjan tyttöjen ryhmätoiminnan suunnittelulle. Palautetta keräsimme soveltamalla osallistuvaa havainnointia sekä valokuvausta ja videointia.

Oulun Tyttöjen Talolta saamamme palautteen mukaan aihe ja toimintamalli olivat ajankohtaisia, toiminta oli työelämälähtöistä ja vastasi yhteistyökumppanimme toiveita. Nuorilta saamiemme palautteiden ja omien havaintojemme perusteella toiminnallinen ryhmä tuki ja edisti nuoren itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitojen vahvistumista. Toiminta on sovellettavissa eri-ikäisten nuorten ryhmätoimintaan sekä muille sosiaalialan asiakasryhmille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste