Kulttuuriosuuskunta Osuma tuotteistaminen hinnoittelun apuvälineenä
Aho, Emilia (2021)
Aho, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103173498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103173498
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Kulttuuriosuuskunta Osuman palveluiden hinnoittelua ja tuotteistamista. Työn tavoitteena oli selvittää erilaisten hinnoittelumenetelmien käyttötapoja ja -tarkoituksia, sekä tutkia tuotteistamisen hyötyjä. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa Kulttuuriosuuskunta Osumalle selkeä sekä helposti hyödynnettävä ohjeistus hinnoitteluun. Opinnäytetyön aiheen taustalla on toimeksiantajan tarve ohjeistukselle.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostuu asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen sekä hinnoittelun teoriasta. Tuotteistamisen teoriaa käytettiin apuna hinnan muodostus prosessissa, sekä Kulttuuriosuuskunta Osuman palvelujen täsmentämisessä. Hinnoittelun teoriassa keskitytään erityisesti erilaisiin hinnoittelumenetelmiin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen sekä teemahaastatteluja, että työpajaa. Haastateltaviksi valikoitui kulttuurialalla opiskelevia ja työskenteleviä henkilöitä. Työpajan osallistujat olivat Kulttuuriosuuskunta Osuman, sekä Kultti Ry:n jäseniä, työpajassa osallistujia oli neljä. Sekä teemahaastatteluissa, että työpajassa pyrittiin ensisijaisesti selvittämään Kulttuuriosuuskunta Osuman tavanomaisimpien tehtävien työvaiheet. Teemahaastatteluja järjestettiin viisi.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostuu asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen sekä hinnoittelun teoriasta. Tuotteistamisen teoriaa käytettiin apuna hinnan muodostus prosessissa, sekä Kulttuuriosuuskunta Osuman palvelujen täsmentämisessä. Hinnoittelun teoriassa keskitytään erityisesti erilaisiin hinnoittelumenetelmiin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen sekä teemahaastatteluja, että työpajaa. Haastateltaviksi valikoitui kulttuurialalla opiskelevia ja työskenteleviä henkilöitä. Työpajan osallistujat olivat Kulttuuriosuuskunta Osuman, sekä Kultti Ry:n jäseniä, työpajassa osallistujia oli neljä. Sekä teemahaastatteluissa, että työpajassa pyrittiin ensisijaisesti selvittämään Kulttuuriosuuskunta Osuman tavanomaisimpien tehtävien työvaiheet. Teemahaastatteluja järjestettiin viisi.