Sähköajoneuvon keskeisimmät komponentit
Aarnio, Max (2012)
Aarnio, Max
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515386
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulun koneautomaation osastolle. Työn tarkoituksena oli selvittää sähköautojen ja hybridiajoneuvojen laitteiden ja komponenttien yhteistoiminta.
Sähköautot ovat ensimmäinen apu kallistuvan öljyn tuomien kuljetuskustannuksien helpottamiseksi. Tässä työssä oli tavoitteena tutkia sähköajoneuvojen pääkomponentteja.
Aluksi perehdyttiin ajoneuvoissa pääasiallisesti käytössä olevan CAN-väylän perusperiaat-teisiin, kuten protokollaan. Käytiin läpi erilaisia sähköajoneuvotyyppejä, kuten täyssähköajoneuvo sekä hybridiajoneuvo ja sen alalajit. Työssä selvitettiin eri akkutekniikoiden eroa ajoneuvokäytössä, perinteisistä lyijyakuista aina superkondensaattoreihin. Lisäksi tutkittiin lyhyesti jarruenergian talteenottamista ja sen toimintatapaa yleisesti sähkökäyttöisissä ajoneuvoissa.
Tässä insinöörityössä tutkittiin myös ajoneuvoissa käytettäviä sähkömoottoreita ja niiden ohjausta. Akustojen ohjausjärjestelmiä, joita kutsutaan myös nimellä BMS, ja niiden balansointitapoja selvitettiin läpi.
Sähköautot ovat ensimmäinen apu kallistuvan öljyn tuomien kuljetuskustannuksien helpottamiseksi. Tässä työssä oli tavoitteena tutkia sähköajoneuvojen pääkomponentteja.
Aluksi perehdyttiin ajoneuvoissa pääasiallisesti käytössä olevan CAN-väylän perusperiaat-teisiin, kuten protokollaan. Käytiin läpi erilaisia sähköajoneuvotyyppejä, kuten täyssähköajoneuvo sekä hybridiajoneuvo ja sen alalajit. Työssä selvitettiin eri akkutekniikoiden eroa ajoneuvokäytössä, perinteisistä lyijyakuista aina superkondensaattoreihin. Lisäksi tutkittiin lyhyesti jarruenergian talteenottamista ja sen toimintatapaa yleisesti sähkökäyttöisissä ajoneuvoissa.
Tässä insinöörityössä tutkittiin myös ajoneuvoissa käytettäviä sähkömoottoreita ja niiden ohjausta. Akustojen ohjausjärjestelmiä, joita kutsutaan myös nimellä BMS, ja niiden balansointitapoja selvitettiin läpi.
