Sosiaalinen media työssäoppimisen tukena : Hevostalouden perustutkinnon työssäoppimisen tuki Virtuaalikylässä
Aalto, Arja (2012)
Aalto, Arja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915517
Tiivistelmä
Hevostalouden koulutusohjelman ammatillisen perustutkinnon (120 ov) suorittamiseen täytyy voimassa olevien tutkinnonperusteiden mukaisesti sisällyttää ainakin kaksikymmentä opintoviikkoa työssäoppimista alan yrityksissä. Tämä pätee kaikkiin toisen asteen ammatillisiin perustutkintoihin. Hevosalalla nämä yritykset ovat joko ravi- tai ratsastuskilpailutoiminnan valmennus- ja kasvatustalleja, ratsastuskouluja, vaellustalleja, oriasemia sekä mahdollisesti muita hevosalan harrastepalveluja tarjoavia talliyrityksiä. Hevostalouden koulutusohjelman perustutkinnosta valmistuneet ovat joko hevostenhoitajia tai ratsastuksenohjaajia.
Työssäoppiminen on osa oppimisprosessia, joka tapahtuu siinä työympäristössä, johon opiskelija eli työssäoppija on kouluttautumassa ja jossa hän todennäköisimmin tulee työskentelemään valmistuttuaan. Työssäoppiminen jakautuu useampaan eri jaksoon tutkinnon osien tavoitteiden mukaisesti ja myös työssäoppimista suoritetaan useammassa työssäoppimispaikassa. Osaamisen työssäoppija osoittaa ammattiosaamisen näytöillä. Työpaikkaohjaajalla, joka useimmiten on työssäoppimispaikan yrittäjä itse, on iso vastuu ohjata työssäoppijaa tutkinnonperusteiden vaatimusten mukaiseen osaamiseen. Tukea ohjaamiseen tulee työpaikkaohjaajan saada alan opetushenkilöstöltä.
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena on ollut selvittää työpaikkaohjaajille ja alan opetushenkilöstöille suunnattujen kyselyiden pohjalta löytyykö sosiaalisen median toiminnoista sellaisia työkaluja, joilla ohjaamisen tukea voitaisiin antaa nykyistä monipuolisemmin ajasta ja paikasta riippumatta. Nuorille sosiaalisessa mediassa mukana eläminen on arkipäivää, mutta aikuiset mieltävät sen usein vain vapaa-ajan viihdesurffailuksi Internetissä. Sosiaalinen media tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös opetussektorille ja opetushallitus on jo ryhtynyt tarjoamaan koulutusta alalla toimijoille.
Virtuaalikylä-oppimisympäristö kehittämistehtävässä luotavan tukiympäristön sijaintipaikkana perustuu siihen, että Virtuaalikylä on opetushallituksen hankerahoituksella tuotettu oppimisympäristö ja tämä kehittämistehtävä on osa uutta Virtuaalikylän kehittämishanketta vuosille 2012–2013. Kyselyihin vastanneet pitivät myös työssäoppimisen tukiympäristön luomista Virtuaalikylään suositeltavana.
Työssäoppiminen on osa oppimisprosessia, joka tapahtuu siinä työympäristössä, johon opiskelija eli työssäoppija on kouluttautumassa ja jossa hän todennäköisimmin tulee työskentelemään valmistuttuaan. Työssäoppiminen jakautuu useampaan eri jaksoon tutkinnon osien tavoitteiden mukaisesti ja myös työssäoppimista suoritetaan useammassa työssäoppimispaikassa. Osaamisen työssäoppija osoittaa ammattiosaamisen näytöillä. Työpaikkaohjaajalla, joka useimmiten on työssäoppimispaikan yrittäjä itse, on iso vastuu ohjata työssäoppijaa tutkinnonperusteiden vaatimusten mukaiseen osaamiseen. Tukea ohjaamiseen tulee työpaikkaohjaajan saada alan opetushenkilöstöltä.
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena on ollut selvittää työpaikkaohjaajille ja alan opetushenkilöstöille suunnattujen kyselyiden pohjalta löytyykö sosiaalisen median toiminnoista sellaisia työkaluja, joilla ohjaamisen tukea voitaisiin antaa nykyistä monipuolisemmin ajasta ja paikasta riippumatta. Nuorille sosiaalisessa mediassa mukana eläminen on arkipäivää, mutta aikuiset mieltävät sen usein vain vapaa-ajan viihdesurffailuksi Internetissä. Sosiaalinen media tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös opetussektorille ja opetushallitus on jo ryhtynyt tarjoamaan koulutusta alalla toimijoille.
Virtuaalikylä-oppimisympäristö kehittämistehtävässä luotavan tukiympäristön sijaintipaikkana perustuu siihen, että Virtuaalikylä on opetushallituksen hankerahoituksella tuotettu oppimisympäristö ja tämä kehittämistehtävä on osa uutta Virtuaalikylän kehittämishanketta vuosille 2012–2013. Kyselyihin vastanneet pitivät myös työssäoppimisen tukiympäristön luomista Virtuaalikylään suositeltavana.