Teollisuuden LVI-putkistojen ja ilmanvaihtokanavien kannakointijärjestelmät
Ahonen, Peetu (2021)
Ahonen, Peetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia teollisuuden LVI-putkistojen ja ilmanvaihtokanavien kannakointia ja kannakointijärjestelmiä. Aiheesta laadittiin työn tilaajan kiinnostusten perusteella rajattu raportti, jonka pohjalta tehtiin erikseen tiivistetty opas käytettäväksi liitteenä työselostuksissa tulevaisuuden suunnitteluprojekteissa. Työn tilaajana toimi Sweco Industry Oy.
Tutkimustyö perustui pitkälti tiedonhakuun nykyisten putkistojen ja ilmanvaihtoka-navien suunnittelua koskevista standardeista, ohjeistuksista ja valmistajien suosituksista. Lähteinä käytettiin saatavilla olevia talotekniikan ja teollisuuden ohjeistuksia, koska teollisuuden LVI-kannakointiin ei ole olemassa omia standardeja tai muitakaan erityisiä suosituksia. Työn tilaajalta saatiin kaksi tyypillistä teollisuuden LVI-putkistojen kannakoinnin esimerkkitapausta, joille suunniteltiin erilaisia toteutusvaihtoehtoja niin hitsattuja muototeräsrakenteita kuin Hiltin kannakejärjestelmiäkin käyttäen. Kannakemitoituslaskentaa tehtiin lujuusopin peruskaavoilla sekä Hiltin ja PSK-standardien kuormitussuositusten avulla. Raportissa käytettiin havainnollistamisen keinona 3D-mallien avulla tehtyjä kuvia ja mallinnuksessa hyödynnettiin Hiltin tarjoamia BIM/CAD-kirjastoja.
LVI-putkistojen kannakointiin voidaan käyttää pitkälti hyödyksi olemassa olevia teollisuusputkistoille laadittuja standardeja, mutta ilmanvaihtokanavia koskevat standardit ja ohjeistukset ovat vajavaisia tai ristiriitaisia kannakoinnin suhteen. Kanavakannakoinnin suunnitellussa täytyy käyttää pääasiassa kanavavalmistajien omia suosituksia. Ilmanvaihtokanavia koskevat standardit ovat muunkin linjasuunnittelun osalta huomattavasti yleisluontoisempia kuin putkistoja koskevat ohjeet.
Modulaaristen kannakejärjestelmien avulla voidaan helpottaa yhteiskannakointia ja joissain tapauksissa myös vähentää kannakoinnin kokonaiskustannuksia. Kannakejärjestelmät voivat myös mahdollistaa joustavampia rakennekiinnitysmenetelmiä tavallisen hitsauksen tai ruuviliitoksen sijaan. Suoriin betonikiinnityksiin voidaan käyttää jälkiasenteisia ankkureita seinässä, katossa tai myös tarvittaessa lattiassa. Teräspalkkikiinnityksissä voidaan hyödyntää kitkaan perustuvia palkkikiinnikkeitä tietyin varauksin, erityisesti riippukannakoinnissa.
Tutkimustyö perustui pitkälti tiedonhakuun nykyisten putkistojen ja ilmanvaihtoka-navien suunnittelua koskevista standardeista, ohjeistuksista ja valmistajien suosituksista. Lähteinä käytettiin saatavilla olevia talotekniikan ja teollisuuden ohjeistuksia, koska teollisuuden LVI-kannakointiin ei ole olemassa omia standardeja tai muitakaan erityisiä suosituksia. Työn tilaajalta saatiin kaksi tyypillistä teollisuuden LVI-putkistojen kannakoinnin esimerkkitapausta, joille suunniteltiin erilaisia toteutusvaihtoehtoja niin hitsattuja muototeräsrakenteita kuin Hiltin kannakejärjestelmiäkin käyttäen. Kannakemitoituslaskentaa tehtiin lujuusopin peruskaavoilla sekä Hiltin ja PSK-standardien kuormitussuositusten avulla. Raportissa käytettiin havainnollistamisen keinona 3D-mallien avulla tehtyjä kuvia ja mallinnuksessa hyödynnettiin Hiltin tarjoamia BIM/CAD-kirjastoja.
LVI-putkistojen kannakointiin voidaan käyttää pitkälti hyödyksi olemassa olevia teollisuusputkistoille laadittuja standardeja, mutta ilmanvaihtokanavia koskevat standardit ja ohjeistukset ovat vajavaisia tai ristiriitaisia kannakoinnin suhteen. Kanavakannakoinnin suunnitellussa täytyy käyttää pääasiassa kanavavalmistajien omia suosituksia. Ilmanvaihtokanavia koskevat standardit ovat muunkin linjasuunnittelun osalta huomattavasti yleisluontoisempia kuin putkistoja koskevat ohjeet.
Modulaaristen kannakejärjestelmien avulla voidaan helpottaa yhteiskannakointia ja joissain tapauksissa myös vähentää kannakoinnin kokonaiskustannuksia. Kannakejärjestelmät voivat myös mahdollistaa joustavampia rakennekiinnitysmenetelmiä tavallisen hitsauksen tai ruuviliitoksen sijaan. Suoriin betonikiinnityksiin voidaan käyttää jälkiasenteisia ankkureita seinässä, katossa tai myös tarvittaessa lattiassa. Teräspalkkikiinnityksissä voidaan hyödyntää kitkaan perustuvia palkkikiinnikkeitä tietyin varauksin, erityisesti riippukannakoinnissa.