Paniikinhallintaryhmän ohjaaminen
Kyngäs, Petri; Kuha, Linda; Tilles, Niina (2021)
Kyngäs, Petri
Kuha, Linda
Tilles, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183560
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön tutkinto-ohjelma, Sairaanhoitaja
Tekijät: Linda Kuha, Petri Kyngäs ja Niina Tilles
Opinnäytetyön nimi: Paniikinhallintaryhmän ohjaaminen – Tietopaketti paniikinhallintaryhmän ohjaamisen tueksi
Työn ohjaajat: Yliopettaja, TtT Reetta Saarnio & Lehtori, TtM Pirkko Suua
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2021 Sivumäärä: 53 + 4 liitesivua
Paniikkihäiriö on varsin yleinen. Noin 1–3 % ihmisistä kokee varsinaisen paniikkihäiriön jossain vaiheessa elämäänsä. Paniikkihäiriöihin kuuluvia yksittäisiä paniikkikohtauksia esiintyy kuitenkin huomattavasti enemmän. Paniikkikohtauksessa ihminen kokee lyhytkestoisen äärimmäisen ahdistuksen tunteen. Autonominen hermosto aktivoituu yllättävästi ja erittäin voimakkaasti, vaikka mitään merkittävää ulkoista uhkaa ei ole havaittavissa. Paniikkihäiriön hoidossa lääkkeettömät hoitomuodot ovat keskeisessä asemassa.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa näyttöön perustuvaa opetusmateriaalia Mielenvireys ry:lle suunnittelemamme paniikinhallintaryhmän ohjaamisen tueksi. Tuotettu opetusmateriaali on jaettu kolmeen aihealueeseen. Opetusmateriaalit sisältävät teoriatietoa paniikkihäiriöstä, paniikinhallintakeinoista sekä ryhmän ohjaamisesta. Opinnäytetyön tuotoksena toteutui kolme opetusvideota jaotelluista aihealueista: ryhmän ohjaajan tehtävät paniikinhallintaryhmässä, paniikinhallinta- ja tutustumisharjoitukset sekä paniikkihäiriön teoriatieto. Lisäksi tuotoksena toteutui havainnollistava video yhdestä paniikinhallintakeinona käytetystä harjoituksesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa materiaalia, josta Mielenvireys ry:n ryhmänohjaaja saa käyttökelpoisia ohjeita ryhmänohjaukseen, tietoa konkreettisista paniikinhallinta- ja tutustumiskeinoista sekä luotettavaa teoriatietoa paniikkihäiriöön liittyen. Tavoitteena oli myös, että havainnollistavat videot elävöittävät teoriatietoa.
Projektin välittömänä tavoitteena oli, että ryhmän tuleva ohjaaja saa materiaalia ryhmänohjaukseen. Projektin pitkän aikavälin kehitystavoite oli, että ryhmä jäisi Mielenvireys ry:n ryhmätarjontaan ja sitä hyödyntäisi mahdollisimman moni ihminen.
Tuotosta arvioi tilaajana toiminut Mielenvireys ry:n toimihenkilöt. Tuotosta arvioitiin opinnäytetyön laatutavoitteiden sekä ammattikorkeakoulun tavoitelomakkeen perusteella. Mielenvireys ry:n toimi-henkilöiden arvion mukaan tuotoksemme tarkoitus ja tavoitteet toteutuivat hyvin. Heidän palautteensa mukaan ryhmänohjaajan materiaali oli selkeä ja monipuolinen, paniikinhallintaharjoituksia oli runsaasti ja monipuolisesti sekä teoriatieto oli ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista.
Asiasanat: paniikkihäiriö, paniikinhallinta, harjoitukset, ryhmän ohjaajan tehtävät, luentomateriaali, havainnollistavat videot
Oulun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön tutkinto-ohjelma, Sairaanhoitaja
Tekijät: Linda Kuha, Petri Kyngäs ja Niina Tilles
Opinnäytetyön nimi: Paniikinhallintaryhmän ohjaaminen – Tietopaketti paniikinhallintaryhmän ohjaamisen tueksi
Työn ohjaajat: Yliopettaja, TtT Reetta Saarnio & Lehtori, TtM Pirkko Suua
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2021 Sivumäärä: 53 + 4 liitesivua
Paniikkihäiriö on varsin yleinen. Noin 1–3 % ihmisistä kokee varsinaisen paniikkihäiriön jossain vaiheessa elämäänsä. Paniikkihäiriöihin kuuluvia yksittäisiä paniikkikohtauksia esiintyy kuitenkin huomattavasti enemmän. Paniikkikohtauksessa ihminen kokee lyhytkestoisen äärimmäisen ahdistuksen tunteen. Autonominen hermosto aktivoituu yllättävästi ja erittäin voimakkaasti, vaikka mitään merkittävää ulkoista uhkaa ei ole havaittavissa. Paniikkihäiriön hoidossa lääkkeettömät hoitomuodot ovat keskeisessä asemassa.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa näyttöön perustuvaa opetusmateriaalia Mielenvireys ry:lle suunnittelemamme paniikinhallintaryhmän ohjaamisen tueksi. Tuotettu opetusmateriaali on jaettu kolmeen aihealueeseen. Opetusmateriaalit sisältävät teoriatietoa paniikkihäiriöstä, paniikinhallintakeinoista sekä ryhmän ohjaamisesta. Opinnäytetyön tuotoksena toteutui kolme opetusvideota jaotelluista aihealueista: ryhmän ohjaajan tehtävät paniikinhallintaryhmässä, paniikinhallinta- ja tutustumisharjoitukset sekä paniikkihäiriön teoriatieto. Lisäksi tuotoksena toteutui havainnollistava video yhdestä paniikinhallintakeinona käytetystä harjoituksesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa materiaalia, josta Mielenvireys ry:n ryhmänohjaaja saa käyttökelpoisia ohjeita ryhmänohjaukseen, tietoa konkreettisista paniikinhallinta- ja tutustumiskeinoista sekä luotettavaa teoriatietoa paniikkihäiriöön liittyen. Tavoitteena oli myös, että havainnollistavat videot elävöittävät teoriatietoa.
Projektin välittömänä tavoitteena oli, että ryhmän tuleva ohjaaja saa materiaalia ryhmänohjaukseen. Projektin pitkän aikavälin kehitystavoite oli, että ryhmä jäisi Mielenvireys ry:n ryhmätarjontaan ja sitä hyödyntäisi mahdollisimman moni ihminen.
Tuotosta arvioi tilaajana toiminut Mielenvireys ry:n toimihenkilöt. Tuotosta arvioitiin opinnäytetyön laatutavoitteiden sekä ammattikorkeakoulun tavoitelomakkeen perusteella. Mielenvireys ry:n toimi-henkilöiden arvion mukaan tuotoksemme tarkoitus ja tavoitteet toteutuivat hyvin. Heidän palautteensa mukaan ryhmänohjaajan materiaali oli selkeä ja monipuolinen, paniikinhallintaharjoituksia oli runsaasti ja monipuolisesti sekä teoriatieto oli ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista.
Asiasanat: paniikkihäiriö, paniikinhallinta, harjoitukset, ryhmän ohjaajan tehtävät, luentomateriaali, havainnollistavat videot