Metsästä seinälle: taide- ja ympäristökasvatusta yhdistävän taidenäyttelyn luominen varhaiskasvatuksessa
Sorila, Teemu (2021)
Sorila, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103223676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103223676
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö yhdistää keskenään ympäristö- ja taidekasvatusta. Loppuproduktina tuotettiin taidenäyttely päiväkodin tiloihin yhdessä ryhmän lasten kanssa. Tarkoituksena oli projektin aikana havainnoida käytetyn mallin toimivuutta kasvatustyössä. Toiminta toteutettiin syksyllä 2020, kolmivaiheisena projektina.
Teoreettisena viitekehyksenä toimii varhaiskasvatuksen pedagogiikka, ympäristökasvatus ja taidekasvatus. Opinnäytetyössä kokeiltiin kolmivaiheista mallia, joka yhdisti toimintaan edellä mainittuja teemoja. Vaikka opinnäytetyön pääpaino oli toiminnallinen, siinä oli myös laadullisen tutkimuksen vivahteita. Aineistona on käytetty kenttäpäiväkirjaa ja havainnointia.
Taidenäyttely järjestettiin päiväkodissa onnistuneesti. Projekti soveltui hyvin osana varhaiskasvatuksen taide- ja ympäristökasvatusta. Projektin aikana ilmeni kuitenkin kehitettävää malliin.
Teoreettisena viitekehyksenä toimii varhaiskasvatuksen pedagogiikka, ympäristökasvatus ja taidekasvatus. Opinnäytetyössä kokeiltiin kolmivaiheista mallia, joka yhdisti toimintaan edellä mainittuja teemoja. Vaikka opinnäytetyön pääpaino oli toiminnallinen, siinä oli myös laadullisen tutkimuksen vivahteita. Aineistona on käytetty kenttäpäiväkirjaa ja havainnointia.
Taidenäyttely järjestettiin päiväkodissa onnistuneesti. Projekti soveltui hyvin osana varhaiskasvatuksen taide- ja ympäristökasvatusta. Projektin aikana ilmeni kuitenkin kehitettävää malliin.