Monikulttuurinen yhteisö Myllypuron yläasteella : kasvatushenkilökunnan näkemyksiä
Makkonen, Katri; Wirtanen, Katarina (2012)
Makkonen, Katri
Wirtanen, Katarina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615417
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tarkastella kasvatushenkilökunnan näkökulmasta monikulttuurista yhteisöä ja yhteisöllisyyttä Myllypuron yläasteella. Opinnäytetyössämme keskitymme selvittämään miten yhteisöllisyys näkyy ja on muodostunut koulussa, mitä monikulttuurisuus tuo yhteisöllisyyteen sekä miten yhteisöllisyyttä voisi koulussa kehittää.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jota varten haastattelimme viittä kasvatushenkilökunnan jäsentä. Haastattelut toteutettiin kolmen eri teeman alle sijoitetuilla puolistrukturoiduilla kysymyksillä, jotka analysoitiin teemoittelulla. Lisäksi annoimme kasvatushenkilökunnalle mahdollisuuden vastata kyselylomakkeeseen. Jaoimme kyselylomakkeita yhteensä 29, joista kymmenen palautui meille takaisin vastattuina.
Tulokset koostuvat neljästä teemasta, joita ovat: yhteisöllisyyden muodostuminen, monikulttuurisuuden tuomat positiiviset asiat yhteisöllisyyteen, monikulttuurisuuden tuomat haasteet yhteisöllisyyteen sekä kehittämisehdotukset. Tuloksissa korostui yhdessä tekemisen ja yhteistoimijuuden merkitys koulussa. Myllypuron yläasteen kasvatushenkilökunnan koettiin olevan motivoitunut, sitoutunut ja halukas kehittämään koulun toimintaa. Monikulttuurisuus tuo yhteisöllisyyteen monia positiivisia asioita, mutta myös haasteita.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että yhteisöllisyys on Myllypuron yläasteella muodostunut erilaisten yhteisöllisyyttä tukevien rakenteiden kautta. Oppilaiden roolia aktiivisena toimijana on haluttu korostaa. Koulun kasvatushenkilökunta ymmärtää yhteisöllisyyden merkityksen ja heidän asenteensa sitä kohtaan koetaan hyväksi. Lisäksi johdon rooli nähdään tärkeänä. Monikulttuurisuus lisää koulussa toimivien lasten ja aikuisten suvaitsevuutta. Monipuoliseen kieliympäristöön liittyvät asiat koetaan sekä haasteena, että vahvuutena. Tärkeimpänä kehittämiskohtana yhteisöllisyyden kehittämisen kannalta nähtiin etsiä keinoja kodin ja koulun välisen yhteistyön parantamiseksi.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jota varten haastattelimme viittä kasvatushenkilökunnan jäsentä. Haastattelut toteutettiin kolmen eri teeman alle sijoitetuilla puolistrukturoiduilla kysymyksillä, jotka analysoitiin teemoittelulla. Lisäksi annoimme kasvatushenkilökunnalle mahdollisuuden vastata kyselylomakkeeseen. Jaoimme kyselylomakkeita yhteensä 29, joista kymmenen palautui meille takaisin vastattuina.
Tulokset koostuvat neljästä teemasta, joita ovat: yhteisöllisyyden muodostuminen, monikulttuurisuuden tuomat positiiviset asiat yhteisöllisyyteen, monikulttuurisuuden tuomat haasteet yhteisöllisyyteen sekä kehittämisehdotukset. Tuloksissa korostui yhdessä tekemisen ja yhteistoimijuuden merkitys koulussa. Myllypuron yläasteen kasvatushenkilökunnan koettiin olevan motivoitunut, sitoutunut ja halukas kehittämään koulun toimintaa. Monikulttuurisuus tuo yhteisöllisyyteen monia positiivisia asioita, mutta myös haasteita.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että yhteisöllisyys on Myllypuron yläasteella muodostunut erilaisten yhteisöllisyyttä tukevien rakenteiden kautta. Oppilaiden roolia aktiivisena toimijana on haluttu korostaa. Koulun kasvatushenkilökunta ymmärtää yhteisöllisyyden merkityksen ja heidän asenteensa sitä kohtaan koetaan hyväksi. Lisäksi johdon rooli nähdään tärkeänä. Monikulttuurisuus lisää koulussa toimivien lasten ja aikuisten suvaitsevuutta. Monipuoliseen kieliympäristöön liittyvät asiat koetaan sekä haasteena, että vahvuutena. Tärkeimpänä kehittämiskohtana yhteisöllisyyden kehittämisen kannalta nähtiin etsiä keinoja kodin ja koulun välisen yhteistyön parantamiseksi.