Hoidon laatu Keminmaan terveyskeskuksen vuodeosastolla: kyselytutkimus hoidon laadusta potilaiden ja omaisten kokemana
Ronkainen, Anna (2021)
Ronkainen, Anna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293976
Tiivistelmä
Hoidon laadun arvioinnin perimmäisenä tarkoituksena hoitotyössä on ihmisen hyvinvointi ja potilaiden hyvinvoinnin optimointi. Palvelun laatu on useiden omi-naisuuksien ja piirteiden kokonaisuus, jotka yhdessä vaikuttavat palvelun mah-dollisuuteen tyydyttää sisäistettyjä tai ilmaistuja tarpeita. Terveydenhuollon laa-tua arvioidaan ja määritellään eri näkökulmista. Hoidon laatu on ensiarvoisen tärkeää ikääntyneille, koska se edistää elämänlaatua.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata hoidon laatua Keminmaan terveyskeskuksen vuodeosastolla potilaiden ja omaisten kokemana. Tavoitteena on tuoda vuodeosaston henkilökunnalle tietoa tämänhetkisestä hoidon laadusta potilaiden ja omaisten näkökulmasta. Opinnäytetyön tulosten avulla henkilökunta voi kiinnittää huomiota hoidon laatua parantaviin asioihin.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu alan kirjallisuudesta sekä tehdyistä tutkimuksista. Teoriaosuudessa perehdytään niihin asioihin, mitkä mahdollistavat hyvän hoidon laadun. Ympärivuorokautisen hoidon pohjalta hoidon osatekijöiksi valitaan kuntoutus, turvallisuus, potilaan kohtaaminen, laadukas potilasohjaus, yksityisyyden suoja ja potilaan itsemääräämisoikeus. Nämä osa-alueet sisältyvät myös kyselylomakkeeseen.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli määrällinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Kuntaliiton laatimaa Terveydenhuollon laatuoppaan potilastyytyväisyyskyselyyn pohjautuvaa lomaketta, jossa on yhdeksän kysymystä. Tutkimukseen osallistui 50 henkilöä, joista 40 on potilaita ja 10 omaisia. Tulokset kuvataan prosentteina. Potilaiden vastaukset esitetään ympyräkaaviona jokaisen kysymyksen kohdalla erikseen ja omaisten vastaukset kokoavan taulukkona.
Kyselyyn vastaajat ovat varsin tyytyväisiä hoidon laatuun, potilaiden keskiarvon ollessa 4,3 ja omaisten keskiarvon 3,9. Potilaat ovat tyytyväisimpiä henkilökunnalta saamaansa kohteluun ja vähiten tyytyväisiä väitteeseen ”Hoitoa koskevat päätökset tehtiin yhdessä kanssani”. Omaiset ovat tyytyväisimpiä yksityisyyden suojan säilymiseen ja vähiten tyytyväisiä fysioterapeuttien antamaan kuntoutukseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata hoidon laatua Keminmaan terveyskeskuksen vuodeosastolla potilaiden ja omaisten kokemana. Tavoitteena on tuoda vuodeosaston henkilökunnalle tietoa tämänhetkisestä hoidon laadusta potilaiden ja omaisten näkökulmasta. Opinnäytetyön tulosten avulla henkilökunta voi kiinnittää huomiota hoidon laatua parantaviin asioihin.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu alan kirjallisuudesta sekä tehdyistä tutkimuksista. Teoriaosuudessa perehdytään niihin asioihin, mitkä mahdollistavat hyvän hoidon laadun. Ympärivuorokautisen hoidon pohjalta hoidon osatekijöiksi valitaan kuntoutus, turvallisuus, potilaan kohtaaminen, laadukas potilasohjaus, yksityisyyden suoja ja potilaan itsemääräämisoikeus. Nämä osa-alueet sisältyvät myös kyselylomakkeeseen.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli määrällinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Kuntaliiton laatimaa Terveydenhuollon laatuoppaan potilastyytyväisyyskyselyyn pohjautuvaa lomaketta, jossa on yhdeksän kysymystä. Tutkimukseen osallistui 50 henkilöä, joista 40 on potilaita ja 10 omaisia. Tulokset kuvataan prosentteina. Potilaiden vastaukset esitetään ympyräkaaviona jokaisen kysymyksen kohdalla erikseen ja omaisten vastaukset kokoavan taulukkona.
Kyselyyn vastaajat ovat varsin tyytyväisiä hoidon laatuun, potilaiden keskiarvon ollessa 4,3 ja omaisten keskiarvon 3,9. Potilaat ovat tyytyväisimpiä henkilökunnalta saamaansa kohteluun ja vähiten tyytyväisiä väitteeseen ”Hoitoa koskevat päätökset tehtiin yhdessä kanssani”. Omaiset ovat tyytyväisimpiä yksityisyyden suojan säilymiseen ja vähiten tyytyväisiä fysioterapeuttien antamaan kuntoutukseen.