Pystysalaojitus Mt132 – Klaukkalan ohikulkutien työmaalla
Pietikäinen, Antti-Sakari (2021)
Pietikäinen, Antti-Sakari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103304009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103304009
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena oli pystysalaojitus Klaukkalan ohikulkutien työmaalla. Pystysalaojitus on aikaa vaativa pohjanvahvistustapa ja sen käyttö Suomessa on lähes kokonaan unohdettu. Pystysalaojitus vaatii pitkän painuma-ajan ja rakennushankkeet ovat niin tiukasti aikataulutettuja, että sen käyttäminen on lähes mahdotonta. Pystysalaojituksella tarkoitetaan maahan painettavia pystysalaojia, jotka nopeuttavat veden poistumista savisesta maakerroksesta. Pystysalaojituksen päälle rakennetaan lähes aina esikuormituspenger, joka nopeuttaa veden poistumista vielä lisää puristamalla savikerrosta kasaan.
Insinöörityö toteutettiin yhteistyössä Klaukkalan ohikulkutien työmaan pääurakoitsijan Kreate Oy:n kanssa. Kreate Oy on suomalainen infra-alan rakennusyhtiö, joka on erikoistunut vaativiin infrakohteisiin. Tämän insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä pystysalaojitukseen yleisesti sekä sen toteutukseen Klaukkalan ohikulkutien työmaalla. Insinöörityössä tutkittiin Klaukkalan ohikulkutien pystysalaojitussuunnitelmia, työvaiheita ja työn toteutusta sekä vertailtiin suunniteltua ja laskettua painumaa todelliseen. Insinöörityön tavoitteena oli laatia kokonaisvaltainen raportti pystysalaojituksen suunnittelusta ja rakentamisesta, joka on hyvin vähän tutkittu aihe. Lisäksi tavoitteena oli, että pystysalaojitus saataisiin tulevaisuudessa enemmän käyttöön.
Insinöörityön tuloksista huomataan, että pystysalaojitus todellakin on aikaa vaativa toimenpide ja se vaatii hyvää rakentamisen aikaista suunnittelua. Tuloksista tulee lisäksi ilmi, että rakentamista ennen lasketut painumat eivät aina pidä paikkaansa, vaan ne voivat todellisuudessa olla paljonkin pienempiä. Klaukkalan ohikulkutiellä pystysalaojakentillä olleet savikerrokset olivat parempia kuin oletettiin.
Jos rakennushankkeella on riittävästi aikaa painumille, niin pystysalaojitus on hyvä ja kustannustehokas tapa vahvistaa pohjamaata. Hyvällä suunnittelulla ja rakentamisen aikaisella seurannalla saadaan aikaan vastaavanlainen lopputulos kuin mitä saataisiin kalliimmalla pohjan vahvistusmenetelmällä.
Insinöörityö toteutettiin yhteistyössä Klaukkalan ohikulkutien työmaan pääurakoitsijan Kreate Oy:n kanssa. Kreate Oy on suomalainen infra-alan rakennusyhtiö, joka on erikoistunut vaativiin infrakohteisiin. Tämän insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä pystysalaojitukseen yleisesti sekä sen toteutukseen Klaukkalan ohikulkutien työmaalla. Insinöörityössä tutkittiin Klaukkalan ohikulkutien pystysalaojitussuunnitelmia, työvaiheita ja työn toteutusta sekä vertailtiin suunniteltua ja laskettua painumaa todelliseen. Insinöörityön tavoitteena oli laatia kokonaisvaltainen raportti pystysalaojituksen suunnittelusta ja rakentamisesta, joka on hyvin vähän tutkittu aihe. Lisäksi tavoitteena oli, että pystysalaojitus saataisiin tulevaisuudessa enemmän käyttöön.
Insinöörityön tuloksista huomataan, että pystysalaojitus todellakin on aikaa vaativa toimenpide ja se vaatii hyvää rakentamisen aikaista suunnittelua. Tuloksista tulee lisäksi ilmi, että rakentamista ennen lasketut painumat eivät aina pidä paikkaansa, vaan ne voivat todellisuudessa olla paljonkin pienempiä. Klaukkalan ohikulkutiellä pystysalaojakentillä olleet savikerrokset olivat parempia kuin oletettiin.
Jos rakennushankkeella on riittävästi aikaa painumille, niin pystysalaojitus on hyvä ja kustannustehokas tapa vahvistaa pohjamaata. Hyvällä suunnittelulla ja rakentamisen aikaisella seurannalla saadaan aikaan vastaavanlainen lopputulos kuin mitä saataisiin kalliimmalla pohjan vahvistusmenetelmällä.