Kutsu luontoon : Tunnetaitoja tukeva maatilaleiri erityisen tuen tarpeessa oleville lapsille
Kuitunen, Nina; Valkama, Joonas (2021)
Kuitunen, Nina
Valkama, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103304029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103304029
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa erityisen tuen tarpeessa olevien lasten tunnetaitoja tukeva maatilaleiri Kirkkonummen kunnan perhepalveluille. Tavoitteena oli hyödyntää luontoperustaisia ja eläinavusteisia menetelmiä tavoitteellisessa ohjaustyöskentelyssä. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kirkkonummen kunnan perhepalveluiden ja paikallisen pienyrityksen kanssa.
Teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuspedagogiikasta ja suomalaisesta Green care -ajattelusta. Vastuullisen ohjaajuuden ja ammatillisen arvoperustan osalta Green care -ajattelusta ja varhaiskasvatuspedagogiikasta löytyy yhteneväisyyksiä, joita työssä tarkastellaan. Opinnäytetyö käsittelee asiakaslähtöisen, tavoitteellisen ja ammatillisen luonto- ja eläinavusteisen toiminnan hyötyjä osana sosiaalipalveluita. Lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan lasten tunnetaidoista ja niiden merkityksestä kasvulle ja kehitykselle. Teorian avulla arvioidaan luontotoiminnan soveltuvuutta erityisen tuen tarpeessa olevien lasten kanssa työskentelyyn.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa oli neljän päivän kestoinen maatilaleiri, joka järjestettiin yhteistyössä Kirkkonummen kunnan perhepalveluiden ja kirkkonummelaisen kotieläinpihayrityksen kanssa. Leirin aikana leiriläiset hoitivat kotieläimiä ja oppivat menetelmiä tunteiden tunnistamiseen, ilmaisemiseen ja käsittelemiseen. Leiripäivien havainnoinnin ja leirin aikana saadun palautteen perusteella opinnäytetyössä arvioidaan, että Green care -toiminnan ja varhaiskasvatuksellisen työskentelyn yhdistäminen on toimiva tapa tukea erityisen tuen tarpeessa olevien lasten tunnetaitoja.
Kokeilevalla ruohonjuuritason yhteistyöllä voidaan saada aikaan merkittäviä tuloksia, joiden pohjalta on mahdollista tuoda uusia toimintatapoja osaksi toimialan vallitsevia käytäntöjä. Kotimaisen Green care -ajattelun tuominen vahvemmin osaksi erityisen tuen tarpeessa olevien lasten kanssa tehtävää ohjaustyöskentelyä voi tulevaisuudessa tuottaa parempia oppimistuloksia ja tukea esimerkiksi tunnetaitojen kehittymistä. Varhaiskasvatuspedagogista työskentelyä olisikin tärkeää tuoda kasvavissa määrin luonto- ja eläinympäristöihin, joissa näitä elementtejä voidaan hyödyntää lasten pedagogisten tavoitteiden edistämisessä.
Teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuspedagogiikasta ja suomalaisesta Green care -ajattelusta. Vastuullisen ohjaajuuden ja ammatillisen arvoperustan osalta Green care -ajattelusta ja varhaiskasvatuspedagogiikasta löytyy yhteneväisyyksiä, joita työssä tarkastellaan. Opinnäytetyö käsittelee asiakaslähtöisen, tavoitteellisen ja ammatillisen luonto- ja eläinavusteisen toiminnan hyötyjä osana sosiaalipalveluita. Lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan lasten tunnetaidoista ja niiden merkityksestä kasvulle ja kehitykselle. Teorian avulla arvioidaan luontotoiminnan soveltuvuutta erityisen tuen tarpeessa olevien lasten kanssa työskentelyyn.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa oli neljän päivän kestoinen maatilaleiri, joka järjestettiin yhteistyössä Kirkkonummen kunnan perhepalveluiden ja kirkkonummelaisen kotieläinpihayrityksen kanssa. Leirin aikana leiriläiset hoitivat kotieläimiä ja oppivat menetelmiä tunteiden tunnistamiseen, ilmaisemiseen ja käsittelemiseen. Leiripäivien havainnoinnin ja leirin aikana saadun palautteen perusteella opinnäytetyössä arvioidaan, että Green care -toiminnan ja varhaiskasvatuksellisen työskentelyn yhdistäminen on toimiva tapa tukea erityisen tuen tarpeessa olevien lasten tunnetaitoja.
Kokeilevalla ruohonjuuritason yhteistyöllä voidaan saada aikaan merkittäviä tuloksia, joiden pohjalta on mahdollista tuoda uusia toimintatapoja osaksi toimialan vallitsevia käytäntöjä. Kotimaisen Green care -ajattelun tuominen vahvemmin osaksi erityisen tuen tarpeessa olevien lasten kanssa tehtävää ohjaustyöskentelyä voi tulevaisuudessa tuottaa parempia oppimistuloksia ja tukea esimerkiksi tunnetaitojen kehittymistä. Varhaiskasvatuspedagogista työskentelyä olisikin tärkeää tuoda kasvavissa määrin luonto- ja eläinympäristöihin, joissa näitä elementtejä voidaan hyödyntää lasten pedagogisten tavoitteiden edistämisessä.