Konseptitaiteen luominen 2D-indie-metroidvaniapeleihin: Mihin indiepeligrafiikan viehätys perustuu?
Jarvansalo, Janna; Paakkanen, Annika (2021)
Jarvansalo, Janna
Paakkanen, Annika
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314055
Tiivistelmä
Aiheena tutkielmassa on konseptitaiteen luominen 2D-indie-metroidvaniapeleihin, ja tutki-muskysymyksenä pohditaan tarkemmin, mihin indiepelien viehätys perustuu. Aihe on rajau-tunut kirjoittajien oman kiinnostuksen ja esimerkkinä käytettyjen pelien suosion ja tunnet-tuuden mukaan.
Tietoperusta on koostettu aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta, e-kirjoista, nettiartikkeleista, videoista ja kirjoittajien omista kokemuksista. Tutkimusmenetelmänä on käytetty vertailutut-kimusta, jossa indiepelituotantoja ja AAA-tuotantoja eli suuren budjetin tuotantoja on verrat-tu keskenään. Aihetta käsitellään määrittelemällä konseptitaiteen käsite, esittelemällä met-roidvania genrenä, luomalla katsaus peligrafiikan kehittymisen historiaan sekä vertailemalla indiepelituotantoja AAA-tuotantoihin nähden resurssien, tuotannon, grafiikan ja pelien luo-van vapauden kautta.
Aihetta käsiteltäessä tuodaan esille AAA-tuotantojen ja indietuotantojen väliset keskeiset erot, joista suurimmat liittyvät pelien aihepiireihin, graafiseen ulkonäköön ja käytettävissä oleviin resursseihin. AAA-tuotantojen aihepiirit ovat usein geneerisiä ja massoille suunnattu-ja mahdollisimman realistisin, suurella budjetilla toteutetuin grafiikoin. Indiepelit taas keskitty-vät pienempiin kohdeyleisöihin uniikeilla ja koskettavilla aiheillaan sekä kekseliäällä ja mie-leenpainuvalla visuaalisella otteellaan, jota havainnollistetaan kuvaesimerkein.
Tutkimuksen perusteella tultiin siihen tulokseen, että indiepelien viehätysvoima perustuu niiden taustalta välittyvään henkilökohtaiseen otteeseen, pelien mieleenpainuvuuteen ja visuaaliseen erottuvuuteen, joka huomioidaan jo konseptin kehittämisvaiheessa. Pelien viehätys perustuu tämän lisäksi indiepelien yleisön tiiviiseen yhteisöllisyyteen ja sosiaaliseen aspektiin. Konseptitaidetta tehtäessä tulee huomioida käytettävissä olevat resurssit, ideoi-den omaperäisyys, tyylin erottuvuus ja konseptin selkeys.
Tietoperusta on koostettu aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta, e-kirjoista, nettiartikkeleista, videoista ja kirjoittajien omista kokemuksista. Tutkimusmenetelmänä on käytetty vertailutut-kimusta, jossa indiepelituotantoja ja AAA-tuotantoja eli suuren budjetin tuotantoja on verrat-tu keskenään. Aihetta käsitellään määrittelemällä konseptitaiteen käsite, esittelemällä met-roidvania genrenä, luomalla katsaus peligrafiikan kehittymisen historiaan sekä vertailemalla indiepelituotantoja AAA-tuotantoihin nähden resurssien, tuotannon, grafiikan ja pelien luo-van vapauden kautta.
Aihetta käsiteltäessä tuodaan esille AAA-tuotantojen ja indietuotantojen väliset keskeiset erot, joista suurimmat liittyvät pelien aihepiireihin, graafiseen ulkonäköön ja käytettävissä oleviin resursseihin. AAA-tuotantojen aihepiirit ovat usein geneerisiä ja massoille suunnattu-ja mahdollisimman realistisin, suurella budjetilla toteutetuin grafiikoin. Indiepelit taas keskitty-vät pienempiin kohdeyleisöihin uniikeilla ja koskettavilla aiheillaan sekä kekseliäällä ja mie-leenpainuvalla visuaalisella otteellaan, jota havainnollistetaan kuvaesimerkein.
Tutkimuksen perusteella tultiin siihen tulokseen, että indiepelien viehätysvoima perustuu niiden taustalta välittyvään henkilökohtaiseen otteeseen, pelien mieleenpainuvuuteen ja visuaaliseen erottuvuuteen, joka huomioidaan jo konseptin kehittämisvaiheessa. Pelien viehätys perustuu tämän lisäksi indiepelien yleisön tiiviiseen yhteisöllisyyteen ja sosiaaliseen aspektiin. Konseptitaidetta tehtäessä tulee huomioida käytettävissä olevat resurssit, ideoi-den omaperäisyys, tyylin erottuvuus ja konseptin selkeys.