Kirurginen käsidesinfektio ja steriilin pukeutumisen vaiheet : Opetusvideo terveydenhuoltoalan opiskelijoille
Turkia, Roosa; Vesalainen, Jasper (2021)
Turkia, Roosa
Vesalainen, Jasper
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014121
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa audiovisuaalista opetusmateriaalia Metropolia Ammattikorkeakoulun perioperatiivisen hoitotyön opiskelijoille. Opetusmateriaali kehittää opiskelijoiden tietoja ja valmiuksia kirurgisesta käsien desinfektoinnista sekä steriilin pukeutumisen vaiheista perustuen uusimpaan saatavilla olevaan tietoon. Opinnäytetyön tavoite on tukea opiskelijoiden itsenäisen opiskelun valmiuksia luomalla mahdollisimman helposti ymmärrettävää opetusmateriaalia. Opinnäytetyön keskeinen tehtävä on vahvistaa opiskelijoiden tietotaitoa ja käytännön taitoja kirurgisesta käsien desinfektoinnista ja steriilistä pukeutumisesta. Tehtävänä on myös edistää opiskelijoiden aseptisten toimintatapojen oppimista ja niiden tärkeyden ymmärtämistä perioperatiivisessa hoitotyössä.
Oikeat suoritustekniikat kirurgisessa käsien desinfektiossa ja steriiliksi pukeutumisessa perustuvat aseptiikan hallintaan. Hoitajien ja lääkäreiden aseptinen osaaminen ehkäisee erilaisia haavainfektioita, jotka ovat yleisimpiä komplikaatioita leikkauspotilailla. Aseptiikan hallitsemisesta voidaankin puhua merkittävänä osana potilasturvallisuutta. Vesisaippuapesu todettiin huonoksi käsien desinfektioon jo 1970- luvuilla tehdyissä tutkimuksissa. Nykytutkimusten mukaan kirurginen saippuapesu antibakteerisella saippualla tulisi korvata vähintään kolmen minuutin kestoisella kirurgisella käsidesinfektiolla. Kirurginen käsidesinfektio on vesisaippuapesua ihoystävällisempi vaihtoehto ja se on vaikutukseltaan pidempikestoinen. Erilaiset steriilit ja tehdaspuhtaat suojaimet vähentävät leikkausten jälkeisiä infektioita ja niiden tehtäviin kuuluu suojata leikkaussalihenkilökuntaa mm. eritteiltä ja tarttuvilta taudeilta.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu mahdollisimman uusiin lähteisiin eri tietokannoista ja jo olemassa olevaan ammattikirjallisuuteen. Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen, eli se tuottaa kirjallisen raportin lisäksi opetusvideon, jonka aihe on rajattu kirurgiseen käsidesinfektioon ja steriiliin pukeutumiseen leikkaussalissa työskentelevien sairaanhoitajien näkökulmasta.
Opinnäytetyön kehitysideana esitetään, että tuotettu video käännettäisiin myös ruotsin kielelle saatavuuden parantamiseksi. Tulevat opinnäytetyöt voisivat ottaa kantaa myös suojainten riisumiseen oikeaoppisesti leikkauksen jälkeen. Tutkimuksia audiovisuaalisen oppimateriaalin käytöstä ja sen vaikutuksista oppilaiden oppimisprosessiin voisi toteuttaa lisää.
Oikeat suoritustekniikat kirurgisessa käsien desinfektiossa ja steriiliksi pukeutumisessa perustuvat aseptiikan hallintaan. Hoitajien ja lääkäreiden aseptinen osaaminen ehkäisee erilaisia haavainfektioita, jotka ovat yleisimpiä komplikaatioita leikkauspotilailla. Aseptiikan hallitsemisesta voidaankin puhua merkittävänä osana potilasturvallisuutta. Vesisaippuapesu todettiin huonoksi käsien desinfektioon jo 1970- luvuilla tehdyissä tutkimuksissa. Nykytutkimusten mukaan kirurginen saippuapesu antibakteerisella saippualla tulisi korvata vähintään kolmen minuutin kestoisella kirurgisella käsidesinfektiolla. Kirurginen käsidesinfektio on vesisaippuapesua ihoystävällisempi vaihtoehto ja se on vaikutukseltaan pidempikestoinen. Erilaiset steriilit ja tehdaspuhtaat suojaimet vähentävät leikkausten jälkeisiä infektioita ja niiden tehtäviin kuuluu suojata leikkaussalihenkilökuntaa mm. eritteiltä ja tarttuvilta taudeilta.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu mahdollisimman uusiin lähteisiin eri tietokannoista ja jo olemassa olevaan ammattikirjallisuuteen. Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen, eli se tuottaa kirjallisen raportin lisäksi opetusvideon, jonka aihe on rajattu kirurgiseen käsidesinfektioon ja steriiliin pukeutumiseen leikkaussalissa työskentelevien sairaanhoitajien näkökulmasta.
Opinnäytetyön kehitysideana esitetään, että tuotettu video käännettäisiin myös ruotsin kielelle saatavuuden parantamiseksi. Tulevat opinnäytetyöt voisivat ottaa kantaa myös suojainten riisumiseen oikeaoppisesti leikkauksen jälkeen. Tutkimuksia audiovisuaalisen oppimateriaalin käytöstä ja sen vaikutuksista oppilaiden oppimisprosessiin voisi toteuttaa lisää.