Rotator Oy:n huoltopalveluiden ja konekaupan kehityskohteiden selvitys
Ellilä, Jukka-Pekka (2021)
Ellilä, Jukka-Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014154
Tiivistelmä
Rotator Oy haluaa kehittää jatkuvasti huoltopalveluidensa laatua. Opinnäytetyössä selvitettiin Rotatorin maansiirtoasiakkaille tarjoamien huoltopalveluiden ja konekaupan kehityskohteita. Kehityskohteiden selvittämiseksi oli ensin tiedettävä, miten maansiirtoyrittäjille saadaan tuotettua paras palvelukokemus huoltopalveluissa ja konekaupassa.
Tavoitteeseen pääsemiseksi suoritettiin kyselyhaastatteluita kolmelle Rotatorin työntekijälle ja 30 maansiirtoyrittäjälle. Haastatteluiden lisäksi suoritettiin benchmarking, jossa Rotatorin tarjoamia palveluita verrattiin kilpailijoiden tarjoamiin palveluihin. Benchmarkingia ja Rotatorin työntekijähaastatteluita käytettiin maansiirtoyrittäjille suunnatun kyselylomakkeen suunnittelussa. Kyselylomake suunniteltiin Webropol 3.0 -kyselyohjelmistolla. Varsinainen kysely maansiirtoyrittäjille toteutettiin puhelimitse. Työn suoritus vaati tutustumista tutkimushaastattelun ja palvelumuotoilun teoriaan.
Kun benchmarkingin tulokset yhdistettiin yrityshaastatteluihin, saatiin ideoita, joiden perusteella annettiin kehitysehdotuksia. Henkilöstö- ja yrityshaastatteluiden perusteella saatiin selvitettyä asiat, joita maansiirtoyrittäjä arvostaa. Haastatteluiden perusteella voidaan yhteenvetona todeta, että maansiirtoyrittäjät arvostavat nopeaa, joustavaa, läpinäkyvää ja ammattitaitoista huoltoa, jossa koneen mahdolliset tulevat ongelmat otetaan huomioon. Ennakoiva huolto ja koneen toiminnan varmistus ennen luovutusta on tärkeää. Varustelutoiminnoissa käytettävän konekortin päivitys on heti ajankohtainen.
Tavoitteeseen pääsemiseksi suoritettiin kyselyhaastatteluita kolmelle Rotatorin työntekijälle ja 30 maansiirtoyrittäjälle. Haastatteluiden lisäksi suoritettiin benchmarking, jossa Rotatorin tarjoamia palveluita verrattiin kilpailijoiden tarjoamiin palveluihin. Benchmarkingia ja Rotatorin työntekijähaastatteluita käytettiin maansiirtoyrittäjille suunnatun kyselylomakkeen suunnittelussa. Kyselylomake suunniteltiin Webropol 3.0 -kyselyohjelmistolla. Varsinainen kysely maansiirtoyrittäjille toteutettiin puhelimitse. Työn suoritus vaati tutustumista tutkimushaastattelun ja palvelumuotoilun teoriaan.
Kun benchmarkingin tulokset yhdistettiin yrityshaastatteluihin, saatiin ideoita, joiden perusteella annettiin kehitysehdotuksia. Henkilöstö- ja yrityshaastatteluiden perusteella saatiin selvitettyä asiat, joita maansiirtoyrittäjä arvostaa. Haastatteluiden perusteella voidaan yhteenvetona todeta, että maansiirtoyrittäjät arvostavat nopeaa, joustavaa, läpinäkyvää ja ammattitaitoista huoltoa, jossa koneen mahdolliset tulevat ongelmat otetaan huomioon. Ennakoiva huolto ja koneen toiminnan varmistus ennen luovutusta on tärkeää. Varustelutoiminnoissa käytettävän konekortin päivitys on heti ajankohtainen.