Myynnin Johtaminen: Case Fransmanni Rovaniemi
Pulju, Mikko (2012)
Pulju, Mikko
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915601
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Fransmanni Rovaniemen myynnin johtamisen nykytilaa ja antaa kehitysehdotuksia myynnin johtamisen parantamiseen. Työn toimeksiantajana toiminut Fransmanni Rovaniemi on maalaisranskalaistyyppinen ravintola Sokos Hotel Vaakunan yhteydessä Rovaniemen keskustassa. Työhön on saatu aineistoa ravintolan päällikkö- ja työntekijäpuolelta. Suurena osana on opinnäytetyön tekijän oma näkemys ravintolasta, joka on myös hänen vakituinen työpaikkansa.
Työ on tutkimusmenetelmältään kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Työn teoriatausta perustuu kirjallisuuteen ja lehtiartikkeleihin koskien myyn-tiä, sen johtamista ja näihin liittyviä ravintolaa koskevia osa-alueita, kuten myyntiä osana palvelua ja henkilökohtaista myyntityötä.
Työn tutkimusaineistona käytetään teoriataustaan pohjautuvia teemahaastatteluja, jotka on suoritettu myynnin johtamisesta vastaaville henkilöille esimerkkiyrityksessä. Teemahaastattelu on suoritettu myös työntekijäpuolelle, tällä on haluttu varmistaa myös näkemys työntekijöiden puolelta myynnin johtamisen onnistumisesta tähän asti. Yhtenä tärkeänä näkökulmana ovat opinnäytetyön tekijän omat havainnot myynnin johtamisesta työpaikallaan.
Työ on tutkimusmenetelmältään kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Työn teoriatausta perustuu kirjallisuuteen ja lehtiartikkeleihin koskien myyn-tiä, sen johtamista ja näihin liittyviä ravintolaa koskevia osa-alueita, kuten myyntiä osana palvelua ja henkilökohtaista myyntityötä.
Työn tutkimusaineistona käytetään teoriataustaan pohjautuvia teemahaastatteluja, jotka on suoritettu myynnin johtamisesta vastaaville henkilöille esimerkkiyrityksessä. Teemahaastattelu on suoritettu myös työntekijäpuolelle, tällä on haluttu varmistaa myös näkemys työntekijöiden puolelta myynnin johtamisen onnistumisesta tähän asti. Yhtenä tärkeänä näkökulmana ovat opinnäytetyön tekijän omat havainnot myynnin johtamisesta työpaikallaan.