Pienen puutarhatraktorin rakennussarjan suunnittelu
Rautio, Taneli (2021)
Rautio, Taneli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074316
Tiivistelmä
Työssä suunniteltiin pienen puutarhatraktorin rakennussarja. Aiheeseen päädyttiin, koska markkinoilta ei löytynyt kustannustehokasta vaihtoehtoa lumen auraukseen ja perävaunun vetoon. Tavoitteena oli suunnitella puutarhatraktori, jonka kuka tahansa voisi rakentaa. Laitteella olisi tarkoitus aurata lunta ja vetää auton perävaunua.
Työ aloitettiin määrittämällä vaatimukset, jotka laitteen tulisi täyttää: laitteella tulisi pystyä auraamaan lunta, vetämään perävaunua, sitä voisi kuljettaa auton jarruttomalla perävaunulla sekä sen valmistamisen kustannukset tuli pysyä alle 1 000 €:n. Seuraavaksi valittiin voimansiirtoon ja ohjaukseen käytettävät osat. Voimansiirtoon valittiin takavetoisen henkilöauton vaihteisto, taka-akseli ja kardaaniakseli. Voimansiirtoon suunniteltiin hammasrattailla ja ketjulla toteutettu ensiövälitys, jolla saatiin alennettua nopeutta ja lisättyä vääntömomenttia. Ohjauksen osiksi valittiin henkilöauton hammastanko, ohjausakseli ja ohjauspyörä.
Kun käytettävät osat oli valittu, siirryttiin rungon ja muiden osien suunnitteluun. Suunnitteluun käytettiin Solidworks-mallinnusohjelmaa. Kun suunnitellut osat oli valmistettu ja hankittu, tehtiin voimansiirron osiin tarvittavat muutokset. Kardaaniakselia lyhennettiin, jotta koneen pituus pysyisi lyhyenä. Vaihteistosta poistettiin etuosan kotelo, jotta ensiövälitys saatiin kytkettyä vaihteistoon. Taka-akselia kavennettiin koneen leveyden pienentämiseksi. Lopuksi siirryttiin kokoamaan laitetta ja tehtiin viimeiset osat kuten konepeitto ja lokasuojat.
Laitteen valmistuttua suoritettiin koeajo, jossa testattiin lumen aurausta ja perävaunun vetoa. Laite toimi hyvin ja koneelle suunnitellut vaatimukset täyttyivät. Kustannukset pysyivät alle 1 000 €:n, joten siltäkin osin työ oli onnistunut.
Työ aloitettiin määrittämällä vaatimukset, jotka laitteen tulisi täyttää: laitteella tulisi pystyä auraamaan lunta, vetämään perävaunua, sitä voisi kuljettaa auton jarruttomalla perävaunulla sekä sen valmistamisen kustannukset tuli pysyä alle 1 000 €:n. Seuraavaksi valittiin voimansiirtoon ja ohjaukseen käytettävät osat. Voimansiirtoon valittiin takavetoisen henkilöauton vaihteisto, taka-akseli ja kardaaniakseli. Voimansiirtoon suunniteltiin hammasrattailla ja ketjulla toteutettu ensiövälitys, jolla saatiin alennettua nopeutta ja lisättyä vääntömomenttia. Ohjauksen osiksi valittiin henkilöauton hammastanko, ohjausakseli ja ohjauspyörä.
Kun käytettävät osat oli valittu, siirryttiin rungon ja muiden osien suunnitteluun. Suunnitteluun käytettiin Solidworks-mallinnusohjelmaa. Kun suunnitellut osat oli valmistettu ja hankittu, tehtiin voimansiirron osiin tarvittavat muutokset. Kardaaniakselia lyhennettiin, jotta koneen pituus pysyisi lyhyenä. Vaihteistosta poistettiin etuosan kotelo, jotta ensiövälitys saatiin kytkettyä vaihteistoon. Taka-akselia kavennettiin koneen leveyden pienentämiseksi. Lopuksi siirryttiin kokoamaan laitetta ja tehtiin viimeiset osat kuten konepeitto ja lokasuojat.
Laitteen valmistuttua suoritettiin koeajo, jossa testattiin lumen aurausta ja perävaunun vetoa. Laite toimi hyvin ja koneelle suunnitellut vaatimukset täyttyivät. Kustannukset pysyivät alle 1 000 €:n, joten siltäkin osin työ oli onnistunut.