Pienyrityksen brändin visuaalisen ilmeen kehittäminen verkon eri kanavissa: Case Oikku Design
Oikarainen, Riikka (2021)
Oikarainen, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084402
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä kaikkea pienyrityksen täytyy ottaa huomioon visuaalisen ilmeen kehittämisessä verkon eri kanavissa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Oikku Design -yritykselle. Yritys halusi välineitä oman nuoren brändinsä kehittämiseen verkossa.
Teoriaosiossa käsiteltiin brändiä ja brändin rakentamista. Tutkimuksen kannalta olennaisinta oli brändin ilmentyminen verkossa. Teoriaosion pohjalta laadittiin kriteerit, joihin kiinnitettiin havainnoinnissa huomiota. Vertailukehittämistä hyödyntäen valittiin kolme brändiä, joiden sosiaalista mediaa sekä verkkosivuja käytettiin aineistonkeruupaikkana. Aineistosta poimittiin elementtejä, joita Oikku Design voi hyödyntää oman brändin kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kehittämistutkimuksen keinoin, jossa tarkoituksena oli uudistua, parantaa tai kehittää jo olemassa olevaa toimintaa. Aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin havainnointia sekä benchmarking-menetelmää eli vertailukehittämistä.
Tutkimuksessa havaittiin, että brändi on ennen kaikkea kokonaisuus, josta on vaikea erottaa osioita erilleen. Vaikka tutkimuksessa keskityttiin verkon eri kanaviin, brändi rakentuu kokonaisuutena, jossa täytyy ottaa huomioon esimerkiksi yrityksen arvot. Brändille verkkonäkyvyys on vain yksi kanava muiden joukossa, mutta sillä on iso merkitys yrityksen markkinoinnissa, varsinkin jos yritys on keskittynyt verkkoliiketoimintaan. Oikku Designille laadittiin kehitysehdotukset, joita se voi hyödyntää oman brändinsä kehittämisessä. Brändin perustan rakentamiseen kannattaa kiinnittää ensimmäisenä huomiota ja sen jälkeen brändin kehittäminen on jatkuvaa toimintaa. The purpose of this thesis was to study what a small business must consider when developing a visual look in different channels of the network. The thesis was commissioned by Oikku Design. The company wanted tools to develop its own young brand online.
The theoretical part of the study dealt with the brand and brand building. The most important thing for the study was the online expression of the brand. Theory created the criteria, and it guided the observation. Utilizing benchmarking, three brands were selected and their social media and websites were used as data collection sites. Elements were selected from the material that Oikku Design can utilize in developing its own brand.
Thesis was a qualitative case study. Design-based research was applied to solve the research problem. Design-based research aims to renew, improve and develop current processes. Observation and benchmarking were used as data collection methods.
The study found that the brand is, above all, an entity from which it is difficult to separate different sections. Although the study focused on the different channels of the network, the brand is built as a whole. For a brand, online visibility is just one channel among others, but it plays a big role in a company’s marketing, especially if the company is focused on the online business. Oikku Design can continue to develop its own brand with the help of the findings made in the thesis. First they must build the foundation of the brand, and after that, brand development must be an ongoing activity.
Teoriaosiossa käsiteltiin brändiä ja brändin rakentamista. Tutkimuksen kannalta olennaisinta oli brändin ilmentyminen verkossa. Teoriaosion pohjalta laadittiin kriteerit, joihin kiinnitettiin havainnoinnissa huomiota. Vertailukehittämistä hyödyntäen valittiin kolme brändiä, joiden sosiaalista mediaa sekä verkkosivuja käytettiin aineistonkeruupaikkana. Aineistosta poimittiin elementtejä, joita Oikku Design voi hyödyntää oman brändin kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kehittämistutkimuksen keinoin, jossa tarkoituksena oli uudistua, parantaa tai kehittää jo olemassa olevaa toimintaa. Aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin havainnointia sekä benchmarking-menetelmää eli vertailukehittämistä.
Tutkimuksessa havaittiin, että brändi on ennen kaikkea kokonaisuus, josta on vaikea erottaa osioita erilleen. Vaikka tutkimuksessa keskityttiin verkon eri kanaviin, brändi rakentuu kokonaisuutena, jossa täytyy ottaa huomioon esimerkiksi yrityksen arvot. Brändille verkkonäkyvyys on vain yksi kanava muiden joukossa, mutta sillä on iso merkitys yrityksen markkinoinnissa, varsinkin jos yritys on keskittynyt verkkoliiketoimintaan. Oikku Designille laadittiin kehitysehdotukset, joita se voi hyödyntää oman brändinsä kehittämisessä. Brändin perustan rakentamiseen kannattaa kiinnittää ensimmäisenä huomiota ja sen jälkeen brändin kehittäminen on jatkuvaa toimintaa.
The theoretical part of the study dealt with the brand and brand building. The most important thing for the study was the online expression of the brand. Theory created the criteria, and it guided the observation. Utilizing benchmarking, three brands were selected and their social media and websites were used as data collection sites. Elements were selected from the material that Oikku Design can utilize in developing its own brand.
Thesis was a qualitative case study. Design-based research was applied to solve the research problem. Design-based research aims to renew, improve and develop current processes. Observation and benchmarking were used as data collection methods.
The study found that the brand is, above all, an entity from which it is difficult to separate different sections. Although the study focused on the different channels of the network, the brand is built as a whole. For a brand, online visibility is just one channel among others, but it plays a big role in a company’s marketing, especially if the company is focused on the online business. Oikku Design can continue to develop its own brand with the help of the findings made in the thesis. First they must build the foundation of the brand, and after that, brand development must be an ongoing activity.