Sosiaalisen median vaikutus nuorten päihteiden käyttöön
Säisä, Iida; Pekkonen, Anne; Kuhalampi, Nina (2021)
Säisä, Iida
Pekkonen, Anne
Kuhalampi, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104124651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104124651
Tiivistelmä
Abstract
Social media is one of the most important tools for communication among young people. The use of social media has grown significantly over the last ten years and its power is huge. The easy use of social media opens the world for young people, which can be an opportunity but unfortunately also the start of everything bad. The aim of this thesis was to study the influence of social media on young people´s intoxicant use.
In the thesis it was studied how much young people use social media and how often they come across intoxicants. It was intended to figure out in the study what young people define as intoxicants and which of the social media platforms are being used. The target group of the study was seventh graders. The client organisation of the thesis was Ylä-Savon SOTE Joint Municipal Authority, Iisalmi school´s team for preventive social work with substance abusers.
The thesis was conducted as a quantitative research and the study material was gathered and analysed through a Webropol survey. The survey was carried out as an electronical form through the Wilma -app that the pupils use. The form had 15 questions, two of which were open questions and the rest of them were multiple choice questions. The questions were based on the theory part of the thesis, which covers substances and how social media affect young people in their psychoactive substance use. The theory also overgoes the challenges of social media and how common it is among young people. The questionnaire was made as simple and quick as possible, keeping in mind the age group. Because the target group was underage, guardians´ permissions for the survey were asked beforehand. The survey was carried out anonymously.
Because the survey was targeted at underage pupils, 241 guardians were sent a permission request. 98 pupils got permission from their guardians to respond to the survey, and 73 of them responded. Most of the respondents thought that social media does not affect their use of intoxicants. The most popular applications in social media among the respondents were TikTok, Snapchat and Instagram. From the survey emerged that young people have knowledge of what intoxicants are. A significant part of the respondents did not know if intoxicants are sold in social media. The most familiar substances for the respondents were nicotine products and alcohol. The responses to the open questions revealed the young people´s thoughts about intoxicants and how the knowledge about them could be shared.
The client of the work can get good research information about the social media platforms which young people use. The client gets a lot of theory information from the thesis and also good material as a working supply for its own preventive work with young substance abusers. Carrying out similar surveys with 8th and 9th graders or secondary school students would give good information to compare how different ways social media is being used in diferent age groups. If the inquiry would be done in different places, it would also give information about the local differences. Tiivistelmä
Sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä yhteydenpito välineistä nykyajan nuorilla. Sen käyttö on kasvanut huomattavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana ja sen voima on valtava. Sosiaalisen median käytön helppous ja sen tuomat virikkeet avaavat nuorille maailman, joka voi olla mahdollisuus, mutta valitettavasti myös kaiken pahan alku. Tässä määrällisessä tutkimuksessa tutkitaan sosiaalisen median vaikutusta nuorten päihteiden käyttöön.
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka paljon nuoret käyttävät sosiaalista mediaa ja kuinka usein he siellä törmäävät päihteisiin. Tutkimuksessa selvitetään mitä nuoret mieltävät päihteiksi ja mitä sosiaalisen median kanavia nuoret käyttävät. Tutkimuksen kohteena oli 7.-luokkalaiset nuoret. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän Iisalmen koulutiimin ehkäisevä päihdetyö.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin Webropol-kyselyn kautta. Kysely toteutettiin sähköisellä lomakkeella oppilaiden käyttämän opintojärjestelmä Wilman kautta. Kysymyksiä lomakkeella oli 15 kappaletta, joista kaksi oli avointa ja loput monivalintakysymyksiä. Kysymykset pohjautuivat opinnäytetyömme teoriatietoon, joka käsittelee päihteitä ja miten sosiaalinen media vaikuttaa nuorilla niiden käyttöön. Teoriassa käytiin läpi myös sosiaalisen median haasteita ja miten yleistä se nuorten keskuudessa on. Kysely laadittiin mahdollisimman yksinkertaiseksi ja nopeaksi, ikäryhmä huomioiden. Koska kohderyhmä oli alaikäisiä, kyselyyn pyydettiin vastanneilta ennakkoon huoltajien lupa. Kysely toteutettiin täysin anonyymina.
Koska kysely järjestettiin alaikäisille, 241 huoltajalle lähetettiin lupa-anomus. Huoltajan luvan vastaamiseen sai 98 oppilasta, joista 73 vastasi. Kyselyyn vastanneista suurin osa ei kokenut sosiaalisen median vaikuttavan omaan päihteiden käyttöön. Suosituimmat sovellukset sosiaalisessa mediassa vastaajilla olivat TikTok, Snapchat ja Instagram. Kyselystä ilmeni, että nuorilla oli tietoa, mitä päihteet ovat. Merkittävä osa vastaajista ei tiennyt, myydäänkö sosiaalisessa mediassa päihteitä. Kyselyyn vastanneille tutuimmat päihteet sosiaalisessa mediassa olivat nikotiinituotteet ja alkoholi. Avoimissa kysymyksissä ilmeni nuorten ajatuksia päihteistä ja siitä, miten päihdetietoutta voi jakaa nuorille.
Toimeksiantaja saa opinnäytetyöstä hyvää tutkimustietoa nuorten käyttämistä sosiaalisen median kanavista, sekä niiden käytöstä. Toimeksiantaja saa opinnäytetyöstämme paljon teoriatietoa, sekä hyvää aineistoa työvälineeksi omaan työhön nuorten ehkäisevässä päihdetyössä. Samanlaisen kyselyn tekeminen 8. ja 9. -luokkalaisille tai toisen asteen opiskelijoille antaisi hyvää vertailutietoa miten sosiaalista mediaa käytetään eri ikäluokissa. Jos kysely tehtäisiin eri paikkakunnilla, antaisi se myös tietoa alueellisista eroista.
Social media is one of the most important tools for communication among young people. The use of social media has grown significantly over the last ten years and its power is huge. The easy use of social media opens the world for young people, which can be an opportunity but unfortunately also the start of everything bad. The aim of this thesis was to study the influence of social media on young people´s intoxicant use.
In the thesis it was studied how much young people use social media and how often they come across intoxicants. It was intended to figure out in the study what young people define as intoxicants and which of the social media platforms are being used. The target group of the study was seventh graders. The client organisation of the thesis was Ylä-Savon SOTE Joint Municipal Authority, Iisalmi school´s team for preventive social work with substance abusers.
The thesis was conducted as a quantitative research and the study material was gathered and analysed through a Webropol survey. The survey was carried out as an electronical form through the Wilma -app that the pupils use. The form had 15 questions, two of which were open questions and the rest of them were multiple choice questions. The questions were based on the theory part of the thesis, which covers substances and how social media affect young people in their psychoactive substance use. The theory also overgoes the challenges of social media and how common it is among young people. The questionnaire was made as simple and quick as possible, keeping in mind the age group. Because the target group was underage, guardians´ permissions for the survey were asked beforehand. The survey was carried out anonymously.
Because the survey was targeted at underage pupils, 241 guardians were sent a permission request. 98 pupils got permission from their guardians to respond to the survey, and 73 of them responded. Most of the respondents thought that social media does not affect their use of intoxicants. The most popular applications in social media among the respondents were TikTok, Snapchat and Instagram. From the survey emerged that young people have knowledge of what intoxicants are. A significant part of the respondents did not know if intoxicants are sold in social media. The most familiar substances for the respondents were nicotine products and alcohol. The responses to the open questions revealed the young people´s thoughts about intoxicants and how the knowledge about them could be shared.
The client of the work can get good research information about the social media platforms which young people use. The client gets a lot of theory information from the thesis and also good material as a working supply for its own preventive work with young substance abusers. Carrying out similar surveys with 8th and 9th graders or secondary school students would give good information to compare how different ways social media is being used in diferent age groups. If the inquiry would be done in different places, it would also give information about the local differences.
Sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä yhteydenpito välineistä nykyajan nuorilla. Sen käyttö on kasvanut huomattavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana ja sen voima on valtava. Sosiaalisen median käytön helppous ja sen tuomat virikkeet avaavat nuorille maailman, joka voi olla mahdollisuus, mutta valitettavasti myös kaiken pahan alku. Tässä määrällisessä tutkimuksessa tutkitaan sosiaalisen median vaikutusta nuorten päihteiden käyttöön.
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka paljon nuoret käyttävät sosiaalista mediaa ja kuinka usein he siellä törmäävät päihteisiin. Tutkimuksessa selvitetään mitä nuoret mieltävät päihteiksi ja mitä sosiaalisen median kanavia nuoret käyttävät. Tutkimuksen kohteena oli 7.-luokkalaiset nuoret. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän Iisalmen koulutiimin ehkäisevä päihdetyö.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin Webropol-kyselyn kautta. Kysely toteutettiin sähköisellä lomakkeella oppilaiden käyttämän opintojärjestelmä Wilman kautta. Kysymyksiä lomakkeella oli 15 kappaletta, joista kaksi oli avointa ja loput monivalintakysymyksiä. Kysymykset pohjautuivat opinnäytetyömme teoriatietoon, joka käsittelee päihteitä ja miten sosiaalinen media vaikuttaa nuorilla niiden käyttöön. Teoriassa käytiin läpi myös sosiaalisen median haasteita ja miten yleistä se nuorten keskuudessa on. Kysely laadittiin mahdollisimman yksinkertaiseksi ja nopeaksi, ikäryhmä huomioiden. Koska kohderyhmä oli alaikäisiä, kyselyyn pyydettiin vastanneilta ennakkoon huoltajien lupa. Kysely toteutettiin täysin anonyymina.
Koska kysely järjestettiin alaikäisille, 241 huoltajalle lähetettiin lupa-anomus. Huoltajan luvan vastaamiseen sai 98 oppilasta, joista 73 vastasi. Kyselyyn vastanneista suurin osa ei kokenut sosiaalisen median vaikuttavan omaan päihteiden käyttöön. Suosituimmat sovellukset sosiaalisessa mediassa vastaajilla olivat TikTok, Snapchat ja Instagram. Kyselystä ilmeni, että nuorilla oli tietoa, mitä päihteet ovat. Merkittävä osa vastaajista ei tiennyt, myydäänkö sosiaalisessa mediassa päihteitä. Kyselyyn vastanneille tutuimmat päihteet sosiaalisessa mediassa olivat nikotiinituotteet ja alkoholi. Avoimissa kysymyksissä ilmeni nuorten ajatuksia päihteistä ja siitä, miten päihdetietoutta voi jakaa nuorille.
Toimeksiantaja saa opinnäytetyöstä hyvää tutkimustietoa nuorten käyttämistä sosiaalisen median kanavista, sekä niiden käytöstä. Toimeksiantaja saa opinnäytetyöstämme paljon teoriatietoa, sekä hyvää aineistoa työvälineeksi omaan työhön nuorten ehkäisevässä päihdetyössä. Samanlaisen kyselyn tekeminen 8. ja 9. -luokkalaisille tai toisen asteen opiskelijoille antaisi hyvää vertailutietoa miten sosiaalista mediaa käytetään eri ikäluokissa. Jos kysely tehtäisiin eri paikkakunnilla, antaisi se myös tietoa alueellisista eroista.