Toiminnanohjaus- ja laskutusjärjestelmän käyttöönotto rakennusyrityksessä
Jokelainen, Veikko (2021)
Jokelainen, Veikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134710
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toiminnanohjausjärjestelmien tulevia käyttöönottoprosesseja NCC Suomen KRE -yksikössä. Ongelmat käyttöönottoprosessissa, kuten kieliongelmat, yhtenäisen järjestelmän luominen usealle liiketoimintayksikölle ja puutteellinen käyttökoulutus ovat johtaneet opinnäytetyön toimeksiantoon.
NCC:n KRE-yksikkö on ottanut käyttöönsä vuosina 2019–2021 Microsoft Dynamics 365 -toiminnanohjausjärjestelmää. Käyttöönottoprosessi on koostunut kahdesta osasta, jossa ensimmäisen osion käyttöönottoa on tehty vuosina 2019–2020 ja toisen 2020–2021. Toiminnanohjausjärjestelmä, eli ERP (Enterprise Resource Planning) -järjestelmä on liiketoimintaprosessien hallintaohjelmisto, joka koostuu useista moduuleista, kuten taloushallinto, henkilöstöhallinto ja asiakassuhteidenhallinta.
Käyttöönottoprosessissa yksi tärkeimmistä tekijöistä on onnistunut organisaatio prosessin takana. Käytetyn kirjallisuuden pohjalta yllätyksenä tuli, kuinka tärkeää muutokseen valmistautuminen ja siitä viestiminen on.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluin, sekä käyttöönottoprojektin aikana jo aiemmin taltioidun materiaalin perusteella. Haastattelut pidettiin avoimina haastatteluina, sillä tulevia käyttöönottoprojekteja varten on tärkeää ottaa huomioon etenkin käyttäjäkokemukset. Haastatteluista kävi ilmi, että loppukäyttäjät ovat kokeneet käyttöönottoprosessin haasteellisena ja päivittäistä työskentelyä vaikeuttavana.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voi sanoa, että toiminnanohjausärjestelmien käyttöönotto on monimutkainen prosessi ja siinä onnistuminen riippuu todella monesta eri tekijästä. Työn teoriaosuuden, sekä käyttäjähaastattelujen perusteella on luotu ohjaava dokumentti tukemaan käyttöönottoprosesseja tulevaisuudessa.
Tärkeimmäksi havainnoksi nousi, kuinka tärkeää loppukäyttäjien osallistaminen käyttöönottoprosessiin on.
NCC:n KRE-yksikkö on ottanut käyttöönsä vuosina 2019–2021 Microsoft Dynamics 365 -toiminnanohjausjärjestelmää. Käyttöönottoprosessi on koostunut kahdesta osasta, jossa ensimmäisen osion käyttöönottoa on tehty vuosina 2019–2020 ja toisen 2020–2021. Toiminnanohjausjärjestelmä, eli ERP (Enterprise Resource Planning) -järjestelmä on liiketoimintaprosessien hallintaohjelmisto, joka koostuu useista moduuleista, kuten taloushallinto, henkilöstöhallinto ja asiakassuhteidenhallinta.
Käyttöönottoprosessissa yksi tärkeimmistä tekijöistä on onnistunut organisaatio prosessin takana. Käytetyn kirjallisuuden pohjalta yllätyksenä tuli, kuinka tärkeää muutokseen valmistautuminen ja siitä viestiminen on.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluin, sekä käyttöönottoprojektin aikana jo aiemmin taltioidun materiaalin perusteella. Haastattelut pidettiin avoimina haastatteluina, sillä tulevia käyttöönottoprojekteja varten on tärkeää ottaa huomioon etenkin käyttäjäkokemukset. Haastatteluista kävi ilmi, että loppukäyttäjät ovat kokeneet käyttöönottoprosessin haasteellisena ja päivittäistä työskentelyä vaikeuttavana.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voi sanoa, että toiminnanohjausärjestelmien käyttöönotto on monimutkainen prosessi ja siinä onnistuminen riippuu todella monesta eri tekijästä. Työn teoriaosuuden, sekä käyttäjähaastattelujen perusteella on luotu ohjaava dokumentti tukemaan käyttöönottoprosesseja tulevaisuudessa.
Tärkeimmäksi havainnoksi nousi, kuinka tärkeää loppukäyttäjien osallistaminen käyttöönottoprosessiin on.