Runkoverkon mittausmenetelmien laatu- ja kustannuserot. Case: jalankulku-pyöräilyväylän hanke
Hovi, Tuomas; Vainio-Ketola, Valtteri (2021)
Hovi, Tuomas
Vainio-Ketola, Valtteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134730
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa työn tilaajalle ELY-keskukselle tiehankkeen suunnitteluvaiheen yhteydessä toteutuneelle mittausperustalle laatua ja kustannuksia arvioiva työ. Mittausperustan laatua oli tarkoitus tutkia toteuttamalla sille vertailupohja eri mittausmenetelmiä käyttäen. Mittauksissa noudatettaisiin JHS 184 -suositusta ja Väylän maastomittausohjetta havaintojen, havaintojen käsittelyn ja dokumentoinnin osilta niin kuin on tarpeen. Alkuperäinen mittausperusta oli toteutettu osittain kevennetyin työohjein. Alkuperäisen mittausperustan mittaukset oli toteutettu RTK-mittauksena perinteisistä runkomittausmenetelmistä poiketen.
Maastomittausten esityönä niitä koskien tehtiin mittaus- sekä turvallisuussuunnitelma. Mittaukset perustalle toteutettiin staattisena GNSS-mittauksena sekä takymetrilla monikulmiojonomittauksena. Mittaustulosten käsittelyssä ja laskennassa käytettiin Trimble Business Center- sekä 3D-Win-ohjelmistoja. Alkuperäisen mittausperustan koordinaatteja vertailtiin uuden mittauksen laskentatuloksiin.
Mittaustulosten vertailussa havaitaan oletuksiin ja aiempiin tutkimustietoihin täsmäävää poikkeamaa. Poikkeamat ovat selviä sekä absoluuttisen tarkkuuden että suhteellisen tarkkuuden vertailuissa. RTK-mittauksella saavutetaan tulosten perusteella huonompi laatu kuin perinteisillä runkoverkon mittausmenetelmillä. Poikkeamien suuruiset RTK-mittauksiin sisältyvät virheet eivät kuitenkaan ole välttämättä merkityksellisiä tapauskohtaisesti. Tarkkuus vaikuttaa riittävältä tämänkaltaiseen kevyen liikenteen väylän suunnittelun ja rakentamisen sisältävään tiehankkeeseen. Lisäksi työtuntien perusteella huomataan, että kustannuksissa voidaan saavuttaa kohtalainen säästö kevennetyillä työohjeilla. Mittausten tavoitellussa laadussa tulee kuitenkin käyttökohteen olla ensisijainen määräävä tekijä.
Maastomittausten esityönä niitä koskien tehtiin mittaus- sekä turvallisuussuunnitelma. Mittaukset perustalle toteutettiin staattisena GNSS-mittauksena sekä takymetrilla monikulmiojonomittauksena. Mittaustulosten käsittelyssä ja laskennassa käytettiin Trimble Business Center- sekä 3D-Win-ohjelmistoja. Alkuperäisen mittausperustan koordinaatteja vertailtiin uuden mittauksen laskentatuloksiin.
Mittaustulosten vertailussa havaitaan oletuksiin ja aiempiin tutkimustietoihin täsmäävää poikkeamaa. Poikkeamat ovat selviä sekä absoluuttisen tarkkuuden että suhteellisen tarkkuuden vertailuissa. RTK-mittauksella saavutetaan tulosten perusteella huonompi laatu kuin perinteisillä runkoverkon mittausmenetelmillä. Poikkeamien suuruiset RTK-mittauksiin sisältyvät virheet eivät kuitenkaan ole välttämättä merkityksellisiä tapauskohtaisesti. Tarkkuus vaikuttaa riittävältä tämänkaltaiseen kevyen liikenteen väylän suunnittelun ja rakentamisen sisältävään tiehankkeeseen. Lisäksi työtuntien perusteella huomataan, että kustannuksissa voidaan saavuttaa kohtalainen säästö kevennetyillä työohjeilla. Mittausten tavoitellussa laadussa tulee kuitenkin käyttökohteen olla ensisijainen määräävä tekijä.