Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Multicultural Education through Expressive Methods in Early Childhood Education

Lopintsova, Olga; Paloniemi, Kati; Wahlroos, Katja (2012)

Avaa tiedosto
THESIS FINAL.pdf (1.519Mt)
Lataukset: 


Lopintsova, Olga
Paloniemi, Kati
Wahlroos, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615411
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla olivat yhteiskunnan muuttuminen monikulttuurisemmaksi ja monikulttuurisuuden tuomat haasteet varhaiskasvatuksen kentälle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina, jonka tavoitteena oli tuottaa käytännön toteutus työelämän-kumppanille. Tarkoituksenamme oli tuoda monikulttuurisuuskasvatusteemaa ilmaisullisia menetelmiä käyttäen lähemmäksi päiväkodin arkea. Yhteistyökumppanina toimi Helsinki English Language Montessori Preschool.

Opinnäytetyön teoriaosiossa selvensimme varhais- ja monikulttuurisuuskasvatuksen käsit-teistöä. Päämetodina sovelsimme ilmaisullisia menetelmiä, joiden teoriaperusta toimi osana viitekehystämme. Lasten kanssa työskennellessä ilmaisulliset menetelmät ovat helppo tapa tuoda kyseiset teemat lähelle lasten kokemusmaailmaa.

Opinnäytetyön tuotos oli viikon mittainen projekti 5-vuotiaille lapsille. Tavoitteenamme oli avartaa lasten maailmankuvaa taiteen keinoin. Toivoimme lasten aktiivisen osallistumisen opetustuokioihin lisäävän heidän itseymmärrystään. Ryhmäytymistarve nousi esille yhteis-työkumppanimme aloitteesta ja siitä tarpeesta muotoutui yksi tavoitteistamme.

Monikulttuurisuuskasvatus on ajankohtainen aihe erityisesti kasvatuksen alalla, minkä joh-dosta on äärimmäisen tärkeää lisätä kasvattajien tietoisuutta ja taitoja monikulttuurisuus-asioista. Toiveenamme oli tuoda monikulttuurisuusteemaa enemmän esille sekä lapsille että varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Monikulttuurisuusteeman esittely lapsille tapahtui opetustuokioiden muodossa. Jätämme opinnäytetyöraporttimme yhteistyökumppanillem-me, jotta kasvattajat voivat halutessaan tutustua siihen.

Suunnittelemamme opetustuokiot olivat onnistuneita. Koska lasten maailmankuvan avar-taminen, itseymmärryksen lisääntyminen ja ryhmäytyminen olivat laajoja käsitteitä, niiden toteutumista oli melko mahdotonta määrittää. Koemme kuitenkin onnistuneemme luomaan positiivisen oppimisympäristön lapsille opetustuokioissamme. Puute monikulttuurisuuskas-vatuksen kirjallisuudesta ja ohjeiden puute päiväkodin arjen haasteisiin koskien monikult-tuurisuutta nousivat esille opinnäytetyöprosessin aikana. Toivomme opinnäytetyömme he-rättävän mielenkiintoa ja keskustelua tästä ajankohtaisesta teemasta tulevaisuudessakin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste