Osaamisen kehittyminen ja kehittäminen äkillisessä muutostilanteessa
Karjalainen, Matti; Koskenniemi, Laura (2021)
Karjalainen, Matti
Koskenniemi, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154880
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on selvittää, miten Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden opettajat ovat kokeneet oman osaamisensa äkillisen muutostilanteen, eli keväällä 2020 alkaneen pandemian keskellä, kun ammattikorkeakoulut laitettiin nopealla aikataululla etäopetukseen. Työn toimeksiantajana on Oulun ammattikorkeakoulu, jonka puolelta työn aihetta tarjottiin. Otimme aiheen tutkittavaksemme juuri sen ajankohtaisuuden vuoksi, mutta koska etäopetus koski meitä opiskelijoitakin, niin koimme mielenkiintoisena tutkia aihetta opettajien näkökulmasta.
Tietoperusta koostuu eri muutostilanteisiin, osaamiseen ja sen kehittämiseen sekä itsensä kehittämiseen liittyvästä kirjallisuudesta ja teorioista. Olemme käsitelleet resilienssiä, itsensä johtamista, stressin hallintaa ja palautteen tärkeyttä.
Tutkimusosuus on suoritettu laadullisella menetelmällä, käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin tammikuussa 2021 etäyhteyksin videopuhelun merkeissä, välttääksemme turhaa kanssakäymistä ihmisten kanssa, kuten on pandemia-aikana suositeltuakin. Valitsimme haastateltavamme niin, että saisimme eri ikäisten, eri sukupuolten ja eri osaamisalueiden opettajien näkemyksiä kysymyksiimme.
Muutostilanteella oli paljon negatiivisia vaikutuksia opetustyöhön mutta se on tuonut myös positiivisia puolia, joita haastateltavamme halusivat pysyvän jatkossakin omassa työssään. Osaamisen kehittämisen he kokivat tärkeänä ja jatkuvana prosessina. Tutkimustulosten pohjalta teimme kehitysehdotuksia, joita voivat sekä opettajat että heidän esimiehensä hyödyntää jatkossa mahdollisia tulevaisuuden haasteita varten.
Tietoperusta koostuu eri muutostilanteisiin, osaamiseen ja sen kehittämiseen sekä itsensä kehittämiseen liittyvästä kirjallisuudesta ja teorioista. Olemme käsitelleet resilienssiä, itsensä johtamista, stressin hallintaa ja palautteen tärkeyttä.
Tutkimusosuus on suoritettu laadullisella menetelmällä, käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin tammikuussa 2021 etäyhteyksin videopuhelun merkeissä, välttääksemme turhaa kanssakäymistä ihmisten kanssa, kuten on pandemia-aikana suositeltuakin. Valitsimme haastateltavamme niin, että saisimme eri ikäisten, eri sukupuolten ja eri osaamisalueiden opettajien näkemyksiä kysymyksiimme.
Muutostilanteella oli paljon negatiivisia vaikutuksia opetustyöhön mutta se on tuonut myös positiivisia puolia, joita haastateltavamme halusivat pysyvän jatkossakin omassa työssään. Osaamisen kehittämisen he kokivat tärkeänä ja jatkuvana prosessina. Tutkimustulosten pohjalta teimme kehitysehdotuksia, joita voivat sekä opettajat että heidän esimiehensä hyödyntää jatkossa mahdollisia tulevaisuuden haasteita varten.