Yritys X:n toimipaikan keskiostoksen kehittäminen
Pasanen, Toni; Simonen, Miika (2021)
Pasanen, Toni
Simonen, Miika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164962
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esitellä käsitteitä, jotka ovat yhteydessä keskiostokseen, sekä tuottaa kehitysehdotuksia toimeksiantajayrityksen keskiostoksen kasvattamiseksi. Toimeksiantajana on Yritys X. Työn kehitysideat tuotettiin asiakaskyselyn sekä teoriaosan avulla. Opinnäytetyölle oli tarve, koska Yritys X:ssä halutaan kasvattaa keskiostosta.
Työn teoreettisena tietoperustana on kirjallisuuskatsaus, joka koostuu kahdesta eri aihekokonaisuudesta. Ensimmäisessä aihekokonaisuudessa kerrotaan päivittäistavarakaupasta suomessa. Toisessa kokonaisuudessa esitellään käsitteitä, jotka ovat sidoksissa keskiostokseen päivittäistavarakaupan näkökulmasta. Opinnäytetyön käsitteet ovat ostokäyttäytyminen, lisämyynti, keskiostos, kanta-asiakkuus ja asiakaspalvelu. Aihe on rajattu tutkimaan keskiostoksen kasvattamista näiden käsitteiden näkökulmasta.
Työn tutkimusosio koostuu määrällisestä tutkimuksesta, johon olemme laatineet asiakaskyselyn. Asiakaskyselyssä on haastateltu Yritys X:n toimipaikan asiakkaita ja kyselyn tarkoituksena on selvittää asiakkaiden mielipiteitä ja näkemyksiä myymälätoiminnoista, joiden avulla me olemme luoneet kehitysehdotuksia opinnäytetyön lopussa olevaan johtopäätökset osioon.
Tämän opinnäytetyön viimeisessä osiossa on johtopäätökset, jossa esittelemme tutkimuksen tuloksia ja niiden avulla tehtyjä kehitysehdotuksia. Asiakaskyselyn vastauksista ja tutkimustuloksista suurimpina keskiostokseen vaikuttavina tekijöinä voidaan pitää asiakaspalvelun laatua ja tuotevalikoiman suppeutta. Asiakaspalvelun laatua ja tuotevalikoiman laajuutta on syytä kehittää keskiostoksen kasvattamiseksi. Tulevaisuudessa olisi myös hyvä pohtia kuinka jo olemassa olevilta kanta-asiakkailta saataisiin isompia ostoja toimeksiantajan myymälässä.
Työn teoreettisena tietoperustana on kirjallisuuskatsaus, joka koostuu kahdesta eri aihekokonaisuudesta. Ensimmäisessä aihekokonaisuudessa kerrotaan päivittäistavarakaupasta suomessa. Toisessa kokonaisuudessa esitellään käsitteitä, jotka ovat sidoksissa keskiostokseen päivittäistavarakaupan näkökulmasta. Opinnäytetyön käsitteet ovat ostokäyttäytyminen, lisämyynti, keskiostos, kanta-asiakkuus ja asiakaspalvelu. Aihe on rajattu tutkimaan keskiostoksen kasvattamista näiden käsitteiden näkökulmasta.
Työn tutkimusosio koostuu määrällisestä tutkimuksesta, johon olemme laatineet asiakaskyselyn. Asiakaskyselyssä on haastateltu Yritys X:n toimipaikan asiakkaita ja kyselyn tarkoituksena on selvittää asiakkaiden mielipiteitä ja näkemyksiä myymälätoiminnoista, joiden avulla me olemme luoneet kehitysehdotuksia opinnäytetyön lopussa olevaan johtopäätökset osioon.
Tämän opinnäytetyön viimeisessä osiossa on johtopäätökset, jossa esittelemme tutkimuksen tuloksia ja niiden avulla tehtyjä kehitysehdotuksia. Asiakaskyselyn vastauksista ja tutkimustuloksista suurimpina keskiostokseen vaikuttavina tekijöinä voidaan pitää asiakaspalvelun laatua ja tuotevalikoiman suppeutta. Asiakaspalvelun laatua ja tuotevalikoiman laajuutta on syytä kehittää keskiostoksen kasvattamiseksi. Tulevaisuudessa olisi myös hyvä pohtia kuinka jo olemassa olevilta kanta-asiakkailta saataisiin isompia ostoja toimeksiantajan myymälässä.