"Meillä on hyvä olla, kun näkee, että äidillä on hyvä olla” Omaisten kokemuksia arviointi- ja kuntoutusyksikön toiminnasta
Karjalainen, Enni; Karvonen, Henna (2021)
Karjalainen, Enni
Karvonen, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154907
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ja kartoittaa omaisten odotuksia sekä toiveita läheisensä arviointi- ja kuntoutusjaksolta sekä henkilökunnan kanssa tapahtuvaa yhteistyötä ja tiedon kulkua. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Helsingin kaupungin seniorikeskukesessa sijaitsevan arviointi- ja kuntoutusyksikön kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa omaisten kokemuksista läheisensä arviointi- ja kuntoutusjaksosta, jotta yksikön käytäntöjä voidaan tulevaisuudessa kehittää asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena opinnäytetyönä. Aineiston keruu on toteutettu teemahaastattelujen muodossa kolmelle arviointi- ja kuntoutusyksikön asiakkaan omaiselle. Kerätty aineisto on analysoitu hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Teoreettisena viitekehyksenä olemme käsitelleet arviointi- ja kuntoutusyksiköiden merkitystä ikäihmisten kotona asumisen tukemisessa sekä ikäihmistä asiakkaana. Toisena teorianäkökulmana käsittelemme yhteistyön merkitystä arviointi- ja kuntoutusyksikön sekä omaisen välillä.
Tulokset on jaettu kahteen osaan: 1) omaisten kokemuksiin yksikön toiminnasta arviointi- ja kuntoutusjaksolle saapuessa sekä 2) arviointi- ja kuntoutusyksikön toimintaan omaisen näkökulmasta jakson aikana ja kotiutuessa.
Saaduissa tuloksissa kävi ilmi, että omaiset kokivat tiedon kulun arviointi- ja kuntoutusyksikön henkilökunnan ja asiakkaiden läheisten välillä riittämättömäksi. Omaiset haluaisivat konkreettisempaa tietoa läheisensä kuntoutusprosessista ja hoidon tavoitteista. Omaiset olivat tyytyväisiä vuorovaikutukseen henkilökunnan kanssa ja kokivat, että henkilökuntaan oli helppo saada yhteys. Läheisen siirtyminen jaksolle tuli haastateltaville yllätyksenä, joten odotukset ja toiveet jaksolta muodostuivat vähitellen omaisen kuntoutusprosessissa mukana kulkiessa. Toiveet arviointi- ja kuntoutusjaksolta olivat konkreettisia: omaiset toivoivat yksilöllistä kuntoutusta sekä fyysiseen toimintakykyyn liittyvää kuntoutumista. Henkilökunnan työmotivaatio ja asenne tehdä työtä sai kiitosta omaisilta. Yksikön hyvät arvot näkyivät toiminnassa ja siihen oltiin tyytyväisiä. Pääosin kokemukset olivat positiivisia ja myönteisiä, erityisesti henkilökuntaa ja heidän toimintaansa kohtaan. Kehittämisen aiheeksi nousi tiedon kulku.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena opinnäytetyönä. Aineiston keruu on toteutettu teemahaastattelujen muodossa kolmelle arviointi- ja kuntoutusyksikön asiakkaan omaiselle. Kerätty aineisto on analysoitu hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Teoreettisena viitekehyksenä olemme käsitelleet arviointi- ja kuntoutusyksiköiden merkitystä ikäihmisten kotona asumisen tukemisessa sekä ikäihmistä asiakkaana. Toisena teorianäkökulmana käsittelemme yhteistyön merkitystä arviointi- ja kuntoutusyksikön sekä omaisen välillä.
Tulokset on jaettu kahteen osaan: 1) omaisten kokemuksiin yksikön toiminnasta arviointi- ja kuntoutusjaksolle saapuessa sekä 2) arviointi- ja kuntoutusyksikön toimintaan omaisen näkökulmasta jakson aikana ja kotiutuessa.
Saaduissa tuloksissa kävi ilmi, että omaiset kokivat tiedon kulun arviointi- ja kuntoutusyksikön henkilökunnan ja asiakkaiden läheisten välillä riittämättömäksi. Omaiset haluaisivat konkreettisempaa tietoa läheisensä kuntoutusprosessista ja hoidon tavoitteista. Omaiset olivat tyytyväisiä vuorovaikutukseen henkilökunnan kanssa ja kokivat, että henkilökuntaan oli helppo saada yhteys. Läheisen siirtyminen jaksolle tuli haastateltaville yllätyksenä, joten odotukset ja toiveet jaksolta muodostuivat vähitellen omaisen kuntoutusprosessissa mukana kulkiessa. Toiveet arviointi- ja kuntoutusjaksolta olivat konkreettisia: omaiset toivoivat yksilöllistä kuntoutusta sekä fyysiseen toimintakykyyn liittyvää kuntoutumista. Henkilökunnan työmotivaatio ja asenne tehdä työtä sai kiitosta omaisilta. Yksikön hyvät arvot näkyivät toiminnassa ja siihen oltiin tyytyväisiä. Pääosin kokemukset olivat positiivisia ja myönteisiä, erityisesti henkilökuntaa ja heidän toimintaansa kohtaan. Kehittämisen aiheeksi nousi tiedon kulku.