Houkuttelevatko silmälasimainokset? : Kyselytutkimus optisen alan mainonnan mielikuvasta
Kortelainen, Elisa; Finnilä, Taru (2021)
Kortelainen, Elisa
Finnilä, Taru
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164956
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisina Instrumentariumin, Nissenin, Silmäaseman, Specsaversin ja Synsamin markkinointi koetaan. Kuinka luotettavina ja ymmärrettävinä mainoksia pidetään sekä houkutteleeko mainoskuva ja tarjousehdot ostamaan silmälasit? Tavoitteena oli kiinnittää kuluttajien huomio mainoskuvan lisäksi myös tarjousehtoihin sekä antaa optisen alan markkinoijille tietoa siitä, miten kuluttajat ja optisen alan työntekijät kokevat mainokset. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Teoriaosuudessa käsiteltiin verkkomainontaa, sen historiaa ja medialukutaidon hyödyntämistä verkkomainonnassa. Lisäksi käsiteltiin verkkomainonnan vaikutuskeinoja ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuuden lopuksi tarkasteltiin vielä optisen alan markkinointia.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena. Kyselylomakkeessa oli viiden optikkoliikeketjun mainoskuvat ja tarjousehdot huhtikuulta 2020. Kaikille opinnäytetyössä esiintyneille yrityksille ilmoitettiin opinnäytetyön teosta. Kyselylomakkeessa vastaajaa pyydettiin arvioimaan mainoskuvan ja tarjousehdon sisältöä ja ulkonäköä sekä sitä, houkutteleeko mainos ostamaan silmälasit. Lopuksi vastaaja sai halutessaan kirjoittaa omista kokemuksistaan koskien optisen alan markkinointia. Kysely oli avoin ja sitä jaettiin omissa sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia tuli yhteensä 83.
Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tuloksissa tilastollisesti merkitseviä tuloksia saatiin naisten ja miesten sekä optisen alan työntekijöiden ja muiden alojen työntekijöiden välillä. Lisäksi merkitseviä tuloksia saatiin ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä ”laatu” ja ”edullinen hinta” välillä. Monien yritysten mainoskuvat ja tarjousehdot saivat vastaajilta vähintään arvosanan 3, kun arviointiasteikko oli 1–5. Vastaajien korkeista arvosanoista huolimatta kommenteissa oli havaittavissa tyytymättömyyttä optisen alan mainontaa kohtaan. Vastaajien mielestä toiset mainokset olivat parempia kuin toiset, vaikka erot olivat pieniä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin verkkomainontaa, sen historiaa ja medialukutaidon hyödyntämistä verkkomainonnassa. Lisäksi käsiteltiin verkkomainonnan vaikutuskeinoja ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuuden lopuksi tarkasteltiin vielä optisen alan markkinointia.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena. Kyselylomakkeessa oli viiden optikkoliikeketjun mainoskuvat ja tarjousehdot huhtikuulta 2020. Kaikille opinnäytetyössä esiintyneille yrityksille ilmoitettiin opinnäytetyön teosta. Kyselylomakkeessa vastaajaa pyydettiin arvioimaan mainoskuvan ja tarjousehdon sisältöä ja ulkonäköä sekä sitä, houkutteleeko mainos ostamaan silmälasit. Lopuksi vastaaja sai halutessaan kirjoittaa omista kokemuksistaan koskien optisen alan markkinointia. Kysely oli avoin ja sitä jaettiin omissa sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia tuli yhteensä 83.
Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tuloksissa tilastollisesti merkitseviä tuloksia saatiin naisten ja miesten sekä optisen alan työntekijöiden ja muiden alojen työntekijöiden välillä. Lisäksi merkitseviä tuloksia saatiin ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä ”laatu” ja ”edullinen hinta” välillä. Monien yritysten mainoskuvat ja tarjousehdot saivat vastaajilta vähintään arvosanan 3, kun arviointiasteikko oli 1–5. Vastaajien korkeista arvosanoista huolimatta kommenteissa oli havaittavissa tyytymättömyyttä optisen alan mainontaa kohtaan. Vastaajien mielestä toiset mainokset olivat parempia kuin toiset, vaikka erot olivat pieniä.