Yrityksen visuaalisen ilmeen rakentuminen Case: Vaatemerkki Cloutfit
Jaakkonen, Juho (2021)
Jaakkonen, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia yrityksen visuaalisen ilmeen rakentumista ja eritellä sitä koostavia elementtejä. Tavoitteena on selvittää, mitä suunnittelijan tulee ottaa huomioon rakentaessaan yritykselle visuaalista ilmettä, ja laajentaa opinnäytetyön tekijän ymmärrystä ja osaamista yrityksen visuaalisen ilmeen rakennuspalikoista niin teorian kuin käytännön kannalta.
Opinnäytetyö on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa tutkitaan, mistä osasista yrityksen visuaalinen ilme rakentuu. Keskeisiin käsiteltäviin elementteihin kuuluu logo, typografia ja brändivärit, jotka perustuvat lähtökohtaisesti yrityksen arvoihin ja visioon. Eri elementtien merkitystä yrityksen visuaalisen ilmeen rakentumisessa perustellaan alan kirjallisia teoksia hyväksi käyttäen.
Opinnäytetyön toisessa, toiminnallisessa osassa opinnäytetyön tekijä suunnittelee ja toteuttaa kuvitteelliselle Cloutfit-nimiselle vaatemerkille logon, typografian, brändivärit, liiketilateippauksen ja yhden mallituotteen. Suunnittelu pohjataan yrityksen arvoihin ja visioon, joka kuvitteellisella Cloutfit-vaatemerkillä on jo suunnittelun alkaessa ennalta olemassa.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen ja benchmarkkauksen perusteella saatiin luotua yrityksen arvoja ja visiota vastaava visuaalinen ilme. Tavoitteena oli luoda nykyaikainen ja ajaton ilme, jossa onnistuttiin hyvin.
Opinnäytetyö on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa tutkitaan, mistä osasista yrityksen visuaalinen ilme rakentuu. Keskeisiin käsiteltäviin elementteihin kuuluu logo, typografia ja brändivärit, jotka perustuvat lähtökohtaisesti yrityksen arvoihin ja visioon. Eri elementtien merkitystä yrityksen visuaalisen ilmeen rakentumisessa perustellaan alan kirjallisia teoksia hyväksi käyttäen.
Opinnäytetyön toisessa, toiminnallisessa osassa opinnäytetyön tekijä suunnittelee ja toteuttaa kuvitteelliselle Cloutfit-nimiselle vaatemerkille logon, typografian, brändivärit, liiketilateippauksen ja yhden mallituotteen. Suunnittelu pohjataan yrityksen arvoihin ja visioon, joka kuvitteellisella Cloutfit-vaatemerkillä on jo suunnittelun alkaessa ennalta olemassa.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen ja benchmarkkauksen perusteella saatiin luotua yrityksen arvoja ja visiota vastaava visuaalinen ilme. Tavoitteena oli luoda nykyaikainen ja ajaton ilme, jossa onnistuttiin hyvin.