Sisäilma- ja kosteusvauriokorjattavat koulut Vantaalla viranomaisnäkökulmasta
Sulkava, Tuire (2021)
Sulkava, Tuire
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195107
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia sisäilma- ja kosteusvaurio-ongelmaisia kouluja Vantaalla. Koulut valikoitiin Vantaan koulujen käyttäjille teetetyn sisäilmatutkimuksen perusteella, jossa kouluista nousi kuusi eniten sisäilmaoireita aiheuttavaa koulua. Tässä työssä tarkasteltiin neljää koulua. Tarkoituksena työssä oli selvittää mitkä syyt aiheuttivat sisäilmaongelmia ja onko niillä yhteneväisyyksiä tutkittavien koulujen kesken. Työ tehtiin Vantaan rakennusvalvonnan toiveesta löytää tätä kautta myös keinoja kehittää lupakäsittelyä korjausrakentamisen hankkeissa.
Työn lähtötietoina käytettiin neljässä Vantaan koulussa tehtyjä tutkimusraportteja ja -tuloksia. Lisäksi käytössä oli kaikista kouluista pääsuunnitelmat sekä pääosin LVI- ja rakennesuunnitelmat. Työtä varten tehtiin haastatteluja ja käytiin läpi lupakäsittelyssä käytettäviä lomakkeita eri rakennusvalvontojen edustajien sekä konsulttien kanssa. Opinnäytetyössä oli oleellista myös selvittää maankäyttö- ja rakennuslain sekä -asetuksen osien kohdistuminen korjausrakentamisen eri osa-alueisiin.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin pääasiassa hyvin. Työn avulla saatiin hyvin selvitettyä, mitkä syyt aiheuttavat sisäilma- ja kosteusvauriokorjausten tarpeita. Koulujen välillä havaittiin paljon yhtenäisyyksiä. Työn tuloksia voidaan haluttaessa käyttää kiinteistöjen ongelmien poistamiseen tai ainakin niiden vähentämiseen. Lisäksi työn lopputuotteena saatiin tuotettua korjaushankkeen lupakäsittelyä varten lomake, joka helpottaa viranomaisen työtä muun muassa pääsemään hankkeeseen sisälle.
Työn lähtötietoina käytettiin neljässä Vantaan koulussa tehtyjä tutkimusraportteja ja -tuloksia. Lisäksi käytössä oli kaikista kouluista pääsuunnitelmat sekä pääosin LVI- ja rakennesuunnitelmat. Työtä varten tehtiin haastatteluja ja käytiin läpi lupakäsittelyssä käytettäviä lomakkeita eri rakennusvalvontojen edustajien sekä konsulttien kanssa. Opinnäytetyössä oli oleellista myös selvittää maankäyttö- ja rakennuslain sekä -asetuksen osien kohdistuminen korjausrakentamisen eri osa-alueisiin.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin pääasiassa hyvin. Työn avulla saatiin hyvin selvitettyä, mitkä syyt aiheuttavat sisäilma- ja kosteusvauriokorjausten tarpeita. Koulujen välillä havaittiin paljon yhtenäisyyksiä. Työn tuloksia voidaan haluttaessa käyttää kiinteistöjen ongelmien poistamiseen tai ainakin niiden vähentämiseen. Lisäksi työn lopputuotteena saatiin tuotettua korjaushankkeen lupakäsittelyä varten lomake, joka helpottaa viranomaisen työtä muun muassa pääsemään hankkeeseen sisälle.