Surumusiikin käyttö urkujen soiton opetusmateriaalina
Keskisipilä, Teresa (2021)
Keskisipilä, Teresa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205195
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee surumusiikin käyttöä pedagogisena materiaalina urkujen soiton opetuksessa. Työ on jatkumoa aiemmalle opinnäytetyölle ”Hautaan kaikki kaatuu kerran”: surumusiikin merkitys siunaustilaisuudessa (Keskisipilä & Saarenpää 2018). Tämän opinnäytetyön tavoitteina on avata surumusiikkiteosten opettamisessa huomioitavia asioita sekä lisätä ihmisten surumusiikkitietoisuutta. Näistä syistä opinnäytetyöhön valittiin viisi melko tuntematonta surumusiikiksi soveltuvaa teosta.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan työn aiheen valinnasta ja siihen liittyvistä taustatekijöistä. Seurakuntien verkkosivujen pääosin suppea surumusiikkitarjonta osoitti, että tavallisen seurakuntalaisen voi välillä olla vaikea löytää kattavaa listaa surumusiikiksi soveltuvista teoksista.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa käsitellään työhön valittujen teosten pedagogisia haasteita. Tärkeimpänä tutkimusmateriaalina opinnäytetyössä on teosten nuottikuvat, joiden pohjalta pedagoginen analysointi tapahtuu. Kaikkien työhön valittujen teosten soittotapa painottuu romantiikan aikakaudelle tyypilliseen legatosoittoon. Työssä käsitellään sekä teoksiin liittyviä teknisiä että musiikillisia haasteita.
Valituista teoksista tehtiin videot YouTubeen kaikkien vapaasti nähtäväksi ja kuultavaksi, jotta niistä voi saada kuulokuvan. Tässä opinnäytetyössä käsitellään myös ääniraitojen ja kuvattujen videoiden editoimista aina lopulliseen muotoon asti sekä niihin liittyvää oppimisprosessia. Myös matkan varrella kohdattuja haasteita avataan. Valmiiden soittovideoiden YouTube-linkit löytyvät opinnäytetyön liiteosiosta.
Kokonaisuudessaan prosessi oli mielenkiintoinen ja opettavainen. Tämän työn laajuus rajoittui viiteen teokseen, mutta olisi varmasti ollut antoisaa tutustua aiheeseen kattavamminkin. Toivon, että tästä opinnäytetyöstä on hyötyä lukijoille ja että vastaavanlaiset opinnäytetyöt voisivat jatkossa yleistyä.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan työn aiheen valinnasta ja siihen liittyvistä taustatekijöistä. Seurakuntien verkkosivujen pääosin suppea surumusiikkitarjonta osoitti, että tavallisen seurakuntalaisen voi välillä olla vaikea löytää kattavaa listaa surumusiikiksi soveltuvista teoksista.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa käsitellään työhön valittujen teosten pedagogisia haasteita. Tärkeimpänä tutkimusmateriaalina opinnäytetyössä on teosten nuottikuvat, joiden pohjalta pedagoginen analysointi tapahtuu. Kaikkien työhön valittujen teosten soittotapa painottuu romantiikan aikakaudelle tyypilliseen legatosoittoon. Työssä käsitellään sekä teoksiin liittyviä teknisiä että musiikillisia haasteita.
Valituista teoksista tehtiin videot YouTubeen kaikkien vapaasti nähtäväksi ja kuultavaksi, jotta niistä voi saada kuulokuvan. Tässä opinnäytetyössä käsitellään myös ääniraitojen ja kuvattujen videoiden editoimista aina lopulliseen muotoon asti sekä niihin liittyvää oppimisprosessia. Myös matkan varrella kohdattuja haasteita avataan. Valmiiden soittovideoiden YouTube-linkit löytyvät opinnäytetyön liiteosiosta.
Kokonaisuudessaan prosessi oli mielenkiintoinen ja opettavainen. Tämän työn laajuus rajoittui viiteen teokseen, mutta olisi varmasti ollut antoisaa tutustua aiheeseen kattavamminkin. Toivon, että tästä opinnäytetyöstä on hyötyä lukijoille ja että vastaavanlaiset opinnäytetyöt voisivat jatkossa yleistyä.