Opetuksen eriyttäminen tanssitunnilla : Yksilöllisten oppimistarpeiden huomiointi heterogeenisessä ryhmässä
Lassila, Milla (2021)
Lassila, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215285
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin opetuksen eriyttämistä tanssitunnilla tanssikasvatuksen näkökulmasta. Eriyttämisen tarve korostuu varsinkin pienillä paikkakunnilla tanssituntitarjonnan vähäisyyden vuoksi, jolloin oppilaat eivät jakaudu tunneille taitotason, vaan iän perusteella. Halu aiheen tutkimiseen syntyi työskennellessäni heterogeenisten tanssiryhmien opettajana, jolloin havahduin eriyttämisen keinojen tarpeeseen. Koen eriyttämisen olevan oleellinen osa tanssinopettajan taitoja, mutta opetuksen eriyttäminen ja eriyttämisen keinot ovat kuitenkin melko vähän huomiota saaneita aiheita tanssin kentällä. Työni tavoitteena oli kerätä tutkimusryhmän avulla tietoa opetuksen eriyttämisestä ja eriyttämisen keinoista tanssitunnilla sekä tehdä eriyttämisen tärkeys näkyvämmäksi ja helpommin lähestyttäväksi aiheeksi myös muille eriyttämisestä kiinnostuneille tanssinopettajille.
Työni tutkimusmenetelmäksi valitsin puolistrukturoidun teemahaastattelun, johon osallistui kolme valitsemaani tanssinopettajaa eri tanssitaustoista. Tutkimuksen tietoperustassa hyödynsin perusopetuksen opetussuunnitelmaa, taidon oppimisen ja opetuksen eriyttämisen kirjallisuutta, artikkeleita ja oppaita. Tutkimuksen pääosassa oli haastatteluilla keräämäni tutkimusaineisto tanssinopettajien kokemuksista ja heidän keinoistaan eriyttää opetusta tanssitunnilla. Työssäni tärkeiksi nousseita teemoja olivat oppilastuntemus, erilaiset oppijat, tavoitteet, motivaatio, vuorovaikutus ja työskentelymenetelmien monipuolisuus.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan osoittaa, että opetuksen eriyttäminen on tarpeellista tanssitunnilla ryhmän koostuessa taitotasoltaan vaihtelevista oppilaista. Haastatteluissa korostui oppilaiden havainnoinnin tärkeys ja vuorovaikutteisuus. Opettajan tehtävä on havainnoida ryhmässä myös yksilöiden oppimistarpeita ja eriyttää opetusta tarpeen mukaan ylöspäin tai alaspäin. Keskustelu oppilaiden kanssa harjoitusten eri vaiheiden tärkeydestä osoittautui myös oleelliseksi osaksi opetuksen eriyttämistä. Tutkimus osoitti, että opetuksen eriyttämisen tavoitteena on tarjota jokaiselle oppilaalle onnistumisen ja oppimisen kokemuksia, jotka mahdollistetaan asettamalla realistiset tavoitteet suhteessa oppilaan omaan taitotasoon.
Tutkimus oli hyödyllinen itselleni tanssinopettajana ja tutkimustulokset vahvistivat käsitystäni eriyttämisen tarpeesta sekä tärkeydestä tanssitunnilla. Opetuksen eriyttäminen voi tuntua aluksi aikaa vievältä, haastavalta ja vieraaltakin, joten tähän työhön kerätty materiaali ja eriyttämisen keinot voivat olla hyödyllisiä muillekin opetuksen eriyttämistä pohtiville tanssinopettajille.
Työni tutkimusmenetelmäksi valitsin puolistrukturoidun teemahaastattelun, johon osallistui kolme valitsemaani tanssinopettajaa eri tanssitaustoista. Tutkimuksen tietoperustassa hyödynsin perusopetuksen opetussuunnitelmaa, taidon oppimisen ja opetuksen eriyttämisen kirjallisuutta, artikkeleita ja oppaita. Tutkimuksen pääosassa oli haastatteluilla keräämäni tutkimusaineisto tanssinopettajien kokemuksista ja heidän keinoistaan eriyttää opetusta tanssitunnilla. Työssäni tärkeiksi nousseita teemoja olivat oppilastuntemus, erilaiset oppijat, tavoitteet, motivaatio, vuorovaikutus ja työskentelymenetelmien monipuolisuus.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan osoittaa, että opetuksen eriyttäminen on tarpeellista tanssitunnilla ryhmän koostuessa taitotasoltaan vaihtelevista oppilaista. Haastatteluissa korostui oppilaiden havainnoinnin tärkeys ja vuorovaikutteisuus. Opettajan tehtävä on havainnoida ryhmässä myös yksilöiden oppimistarpeita ja eriyttää opetusta tarpeen mukaan ylöspäin tai alaspäin. Keskustelu oppilaiden kanssa harjoitusten eri vaiheiden tärkeydestä osoittautui myös oleelliseksi osaksi opetuksen eriyttämistä. Tutkimus osoitti, että opetuksen eriyttämisen tavoitteena on tarjota jokaiselle oppilaalle onnistumisen ja oppimisen kokemuksia, jotka mahdollistetaan asettamalla realistiset tavoitteet suhteessa oppilaan omaan taitotasoon.
Tutkimus oli hyödyllinen itselleni tanssinopettajana ja tutkimustulokset vahvistivat käsitystäni eriyttämisen tarpeesta sekä tärkeydestä tanssitunnilla. Opetuksen eriyttäminen voi tuntua aluksi aikaa vievältä, haastavalta ja vieraaltakin, joten tähän työhön kerätty materiaali ja eriyttämisen keinot voivat olla hyödyllisiä muillekin opetuksen eriyttämistä pohtiville tanssinopettajille.