Kotiinkuljetuspalveluiden vaikutukset myyntiin
Manninen, Heidi (2021)
Manninen, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215295
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kotiinkuljetuspalveluiden käyttöönoton vaikutuksia myyntiin R-kioski Kauppapuistikolla Vaasassa. Tavoitteena oli selvittää, miten Wolt on vaikuttanut myyntilukuihin ja voidaanko sen käyttöönottoa pitää kannattavana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kotiinkuljetuspalvelu Woltin ja R-kioski Kauppapuistikon myyntiluvuista kesäkuusta 2020 lokakuuhun 2020. Työssä käydään läpi millaiset tuotteiden myynnit olivat ennen Woltin käyttöönottoa ja käyttöönoton jälkeen. Näiden lisäksi tutkitaan, onko Woltin käyttöönotto vaikuttanut kioskilla tapahtuvaan suoramyyntiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisenaeli määrällisenä tutkimuksena ja aineisto asiakkailta kerättiin sähköisellä tutkimuslomakkeella.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kotiinkuljetuspalvelu Woltin
käyttöönotto oli kannattavaa ja on lisännyt
R-kioskin myyntiä ja tietoisuutta ihmisten keskuudessa. Uuden palvelun käyttöönoton aika oli myös ajoitettu hyvin koronapandemian alkupuolelle toukokuuhun 2020, sillä huhtikuussa 2021 tilanne on edelleen vallitseva ja kotiinkuljetuspalveluiden suosio on kasvanut huomattavasti vuoden aikana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kotiinkuljetuspalvelu Woltin ja R-kioski Kauppapuistikon myyntiluvuista kesäkuusta 2020 lokakuuhun 2020. Työssä käydään läpi millaiset tuotteiden myynnit olivat ennen Woltin käyttöönottoa ja käyttöönoton jälkeen. Näiden lisäksi tutkitaan, onko Woltin käyttöönotto vaikuttanut kioskilla tapahtuvaan suoramyyntiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisenaeli määrällisenä tutkimuksena ja aineisto asiakkailta kerättiin sähköisellä tutkimuslomakkeella.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kotiinkuljetuspalvelu Woltin
käyttöönotto oli kannattavaa ja on lisännyt
R-kioskin myyntiä ja tietoisuutta ihmisten keskuudessa. Uuden palvelun käyttöönoton aika oli myös ajoitettu hyvin koronapandemian alkupuolelle toukokuuhun 2020, sillä huhtikuussa 2021 tilanne on edelleen vallitseva ja kotiinkuljetuspalveluiden suosio on kasvanut huomattavasti vuoden aikana.