Kuinka kohdata muistiasiakas arjessa hänen kotiympäristössään : Videot ammattilaisen tukena muistityössä
Isberg, Rosita; Sohlberg, Terhi (2021)
Isberg, Rosita
Sohlberg, Terhi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215283
Tiivistelmä
Elinajanodotteen kasvaessa, myös muistisairauksien esiintyvyys lisääntyy. Korkea ikä on yksi muistisairauksien riskitekijä. Muistisairaudet voivat heikentää muun muassa kognitiivisia taitoja sekä toiminnan ohjausta. Niiden seurauksena muistiasiakkaan elämänlaatu voi heikentyä ja kaventua. Muistiasiakkaan aktiivista arkea voidaan tukea ihmislähtöisen kohtaamisen keinoin, mikä lisää elämänlaatua sekä arjen merkityksellisyyttä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin monimuotoisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa osaamisvideoita muistiasiakkaan kohtaamisesta kotiympäristössä. Videot tarjoavat keinoja muistiasiakkaiden parissa toimiville ammattilaisille ja sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Videoiden tavoitteena on lisätä ymmärrystä muistiasiakkaiden kohtaamisen merkityksestä arjen toimintojen tukemisessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hyvissä handuissa himassa -hankkeen kanssa. Hankkeen tavoitteena on rakentaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ja työelämän välille kehittäjäkumppanuutta opintojen työelämälähtöisyyden vahvistamiseksi.
Kirjallisessa osuudessa kuvataan yleisimpiä muistisairauksia sekä niiden vaikutuksia ikäihmisten arkeen kotiympäristössä. Viitekehys muodostui ihmislähtöisestä kohtaamisesta sekä aktiivisen arjen edistämisestä muistisairaudesta riippumatta. Videoiden käsikirjoituksien pohjana hyödynnettiin tieteellisiä tutkimuksia ja muita kirjallisuushaun tuloksena löytyneitä materiaaleja. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi videomateriaalia muistiasiakkaan kohtaamisen tilanteista kotiympäristössä. Videot tukevat muistiasiakkaiden kanssa työskenteleviä henkilöitä, niiden tarkoitus on herättää ajatuksia omista kohtaamisen taidoista. Videot ovat saatavilla Metropolian Hyvissä handuissa himassa -hankkeen verkkosivuilla sekä Metropolia AMK:n YouTube -kanavalla.
Palautteen perusteella voitiin havaita videoiden elävöittävän muistiasiakkaiden kohtaamisen tilanteita kotiympäristössä sekä lisäävän ymmärrystä heidän arjen toiminnoissaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta videoiden olevan oppimateriaalina hyödyllinen ja havainnollistava tapa oppia.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin monimuotoisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa osaamisvideoita muistiasiakkaan kohtaamisesta kotiympäristössä. Videot tarjoavat keinoja muistiasiakkaiden parissa toimiville ammattilaisille ja sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Videoiden tavoitteena on lisätä ymmärrystä muistiasiakkaiden kohtaamisen merkityksestä arjen toimintojen tukemisessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hyvissä handuissa himassa -hankkeen kanssa. Hankkeen tavoitteena on rakentaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ja työelämän välille kehittäjäkumppanuutta opintojen työelämälähtöisyyden vahvistamiseksi.
Kirjallisessa osuudessa kuvataan yleisimpiä muistisairauksia sekä niiden vaikutuksia ikäihmisten arkeen kotiympäristössä. Viitekehys muodostui ihmislähtöisestä kohtaamisesta sekä aktiivisen arjen edistämisestä muistisairaudesta riippumatta. Videoiden käsikirjoituksien pohjana hyödynnettiin tieteellisiä tutkimuksia ja muita kirjallisuushaun tuloksena löytyneitä materiaaleja. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi videomateriaalia muistiasiakkaan kohtaamisen tilanteista kotiympäristössä. Videot tukevat muistiasiakkaiden kanssa työskenteleviä henkilöitä, niiden tarkoitus on herättää ajatuksia omista kohtaamisen taidoista. Videot ovat saatavilla Metropolian Hyvissä handuissa himassa -hankkeen verkkosivuilla sekä Metropolia AMK:n YouTube -kanavalla.
Palautteen perusteella voitiin havaita videoiden elävöittävän muistiasiakkaiden kohtaamisen tilanteita kotiympäristössä sekä lisäävän ymmärrystä heidän arjen toiminnoissaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta videoiden olevan oppimateriaalina hyödyllinen ja havainnollistava tapa oppia.