Palveleva johtajuus työn mielekkyyden lisääjänä
Manninen, Erja (2021)
Manninen, Erja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205250
Tiivistelmä
Työn mielekkyys on yksi tärkeimmistä tekijöistä työntekijän työhyvinvoinnille. Työn halutaan olevan merkityksellistä, itseä innostavaa ja työssä halutaan käyttää myös omia vahvuuksia. Myös johtamisella on suurta merkitystä työn mielekkyyden kokemisessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten esimies voi toiminnallaan lisätä työntekijöiden kokemusta työn mielekkyydestä ja miten hän voi auttaa työntekijöitä mielekkään työyhteisön luomisessa. Esimiestyötä tutkimuksessa käsiteltiin palvelevan johtajuuden näkökulmasta.
Tutkimus oli laadullinen, soveltava tutkimus, joka koostui useasta eri osasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistavia menetelmiä sekä delfoi-tutkimusta, joka toteutettiin eDelphi- ympäristössä. Tuplatiimi- ja Learning cafe- menetelmillä etsittiin työntekijöiden vahvuuksia sekä mielekkääseen työhön, työyhteisöön, johtamiseen ja työn imuun liittyviä tekijöitä. Delfoi-tutkimuksella selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä mielekkäästä työstä ja työyhteisöstä sekä palvelevan johtajan ominaisuuksista.
Tutkimustulosten mukaan palvelevan johtajan ominaisuuksien nähtiin tukevan työntekijöiden työn mielekkyyden kokemusta. Palvelevan johtajan ominaisuuksista nousi esiin ihmissuhteiden hyväksyminen, aitous ja rehellisyys, vastuullisuus, suunnan näyttäminen sekä työntekijöiden voimaannuttaminen ja kehittäminen. Tutkimustuloksissa myös Decin ja Ryanin itseohjautuvuusteorian periaatteet nostettiin työn mielekkyyden lähteiksi. Sopiva vastuu ja vapaus tehdä työtä sekä me-hengen nähtiin lisäävän työntekijöiden työn mielekkyyden kokemusta. Esimiehen tärkeimpinä ominaisuuksina pidettiin luottamusta, työntekijöiden tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua sekä aitoa kuuntelemista. Hyvä ja luottamuksellinen vuorovaikutus esimiehen ja työntekijöiden välillä koettiin tärkeäksi. Myös työntekijöiden arvostaminen ja kunnioittaminen olivat tärkeitä työn mielekkyyttä lisääviä tekijöitä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten esimies voi toiminnallaan lisätä työntekijöiden kokemusta työn mielekkyydestä ja miten hän voi auttaa työntekijöitä mielekkään työyhteisön luomisessa. Esimiestyötä tutkimuksessa käsiteltiin palvelevan johtajuuden näkökulmasta.
Tutkimus oli laadullinen, soveltava tutkimus, joka koostui useasta eri osasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistavia menetelmiä sekä delfoi-tutkimusta, joka toteutettiin eDelphi- ympäristössä. Tuplatiimi- ja Learning cafe- menetelmillä etsittiin työntekijöiden vahvuuksia sekä mielekkääseen työhön, työyhteisöön, johtamiseen ja työn imuun liittyviä tekijöitä. Delfoi-tutkimuksella selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä mielekkäästä työstä ja työyhteisöstä sekä palvelevan johtajan ominaisuuksista.
Tutkimustulosten mukaan palvelevan johtajan ominaisuuksien nähtiin tukevan työntekijöiden työn mielekkyyden kokemusta. Palvelevan johtajan ominaisuuksista nousi esiin ihmissuhteiden hyväksyminen, aitous ja rehellisyys, vastuullisuus, suunnan näyttäminen sekä työntekijöiden voimaannuttaminen ja kehittäminen. Tutkimustuloksissa myös Decin ja Ryanin itseohjautuvuusteorian periaatteet nostettiin työn mielekkyyden lähteiksi. Sopiva vastuu ja vapaus tehdä työtä sekä me-hengen nähtiin lisäävän työntekijöiden työn mielekkyyden kokemusta. Esimiehen tärkeimpinä ominaisuuksina pidettiin luottamusta, työntekijöiden tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua sekä aitoa kuuntelemista. Hyvä ja luottamuksellinen vuorovaikutus esimiehen ja työntekijöiden välillä koettiin tärkeäksi. Myös työntekijöiden arvostaminen ja kunnioittaminen olivat tärkeitä työn mielekkyyttä lisääviä tekijöitä.