Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aggression replacement training menetelmän soveltaminen oppilashuoltotyössä

Ohvanainen, Karoliina (2021)

 
Avaa tiedosto
karoliina_ohvanainen.pdf (592.8Kt)
Lataukset: 


Ohvanainen, Karoliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205200
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on yhteiskuntamme yksi tärkeimmistä tehtävistä. Varhaisilla toimilla ja yhteisillä positiivisilla kokemuksilla voimme olla edistämässä lasten mielenterveyttä ja tarvittavia elämän taitoja. Peruskoulu on instituutio, joka tavoittaa kaikki alueen ikäryhmän lapset ja nuoret ja jossa harjoitellaan tärkeitä sosiaalisia taitoja yhdessä koulukavereiden kanssa. Sosiaalisen kyvykkyyden vahvistaminen lapsuudessa voi ehkäistä sosiaalisia ongelmia sekä lyhyen että pitkän aikavälin näkökulmasta ja siitä syystä aikuisten mallintaminen ja opettaminen taitojen vahvistamisessa on tärkeää. Peruskoulun yhteisöllisen oppilashuollon tavoitteena on tukea oppilaita vahvistamaan tunne- ja sosiaalisia taitoja. Tavoitteen toteutumiseen tarvitaan toimivia malleja sekä aktiivista kehittävää työotetta.

Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli soveltaa ja kehittää ART (aggression replacement training) menetelmä toimivaksi kokonaisuudeksi osaksi alakoulun yhteisöllistä oppilashuoltoa. Prosessissa käytettiin ARTin pohjoismaista sovellusta AARTia (Adapted aggression replacement training), joka on ARTia ennaltaehkäisevämpi, sosiaalisen kyvykkyyden harjoitusmenetelmä. Opinnäyteyön tavoitteena oli soveltaa menetelmää niin, että sitä voidaan käyttää koko alakoulun luokkayhteisölle riippumatta siitä, mitkä ovat oppilaan sosiaaliset taidot ennen ryhmän aloittamista ja että menetelmä saadaan luontevasti integroitua koulupäivien sisälle.

Opinnäytetyö on dokumentaatio tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin vaiheista, muutosehdotuksista ja lopuksi pohdintaa siitä, mitä jatkossa on hyvä ottaa huomioon menetelmää soveltaessa. Tutkimuksesta saatu tieto auttaa oppilashuollon henkilöstöä, kuten koulukuraattoreita, -psykologeja ja -terveydenhoitajia ART-ryhmien suunnittelussa, mutta antaa myös yleistettävää tietoa siitä, kuinka ryhmämuotoinen interventio sosiaalisten taitojen harjoitteluun voidaan kouluissa toteuttaa.

Tutkimuksellisen kehittämistyön tulokset osoittivat, että AART - menetelmä on sovellettavissa peruskouluun osaksi yhteisöllistä oppilashuoltoa ja siten myös hyvä lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen väline kuntiin. Menetelmän käyttöönotto ja juurruttaminen pysyväksi menetelmäksi vaativat ohjaajilta ART-koulutuksen lisäksi vahvaa ryhmänohjauskokemusta ja oppilaitokselta joustavuutta sekä vahvaa yhteistyöhalua. Tutkimuksen tarkoituksena ei ollut arvioida yksilön tai ryhmän sosiaalisen kyvykkyyden vahvistumista ja menetelmän vaikuttavuuden arviointi vaatisi uuden tutkimuksen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste