Perehdyttäjän opas uuden työntekijän perehdyttämiseen varhaiskasvatuksessa
Rytkönen, Krista; Salkolahti, Erika (2021)
Rytkönen, Krista
Salkolahti, Erika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215358
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perehdyttäjän opas varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää päiväkodin uuden työntekijän perehdytystä perehdyttäjän oppaan avulla. Perehdytyksen tulee olla suunnitelmallista, jonka takia olemme suunnitelleet oppaan, joka toimii perehdytyksen apuvälineenä. Oppaan avulla perehdytyksen kulkua ja tavoitteita pystytään seuraamaan yhdessä perehdyttäjän ja perehdytettävän kanssa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi kunnallinen päiväkoti Espoossa.
Tässä monimuotoisessa opinnäytetyössä käsitellään perehdyttämisen tietoperustaa, sekä perehdyttämisen hyötyjä. Perehdyttäminen on tärkeä osa uuden työntekijän sitoutumista työpaikkaan. Opinnäytetyössä tarkastellaan varhaiskasvatukseen liittyviä osa-alueita kuten varhaiskasvatustyötä, henkilöstöä sekä perehdyttämistä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä käydään läpi oppaan toteutukseen liittyviä teemoja kuten kuvitusta sekä ulkoasua. Oppaan työelämälähtöisyyttä tavoiteltiin henkilöstölle toteutetun tarvekartoituksen kautta. Tarvekartoituksen avulla selvitettiin perehdyttäjän oppaan tarvetta sekä sen sisältöä.
Perehdyttäjän opas toteutettiin Microsoft Word -tekstinkäsittelyohjelmalla. Perehdyttäjän opas on muodoltaan avoin eli oppaaseen ei ole painettu mitään sellaista tekstiä, joka liittyisi pelkästään yhteen varhaiskasvatuksen toimipisteeseen. Jokainen opasta käyttävä päiväkoti täydentää itse siihen päiväkotia koskevat tiedot. Opas sisältää teemoittain infosivuja, joiden tarkoituksena on auttaa perehdyttäjää täyttämään sivuille oikeat perehdytystä koskevat tiedot.
Perehdyttäjän opas pitää sisällään värejä, kuvioita sekä yksinkertaista tekstiä. Oppaan yksinkertaisuus ja selkeys motivoivat perehdyttäjää käyttämään opasta osana perehdytystä. Opas ei pidä sisällään mitään sellaista tietoa, joka olisi aikaan tai paikkaan sidottu. Opas voidaan täydentää sähköisesti ja tulostaa, jolloin opasta voidaan täydentää myös perehdytyksen aikana ja sen päätyttyä käsin kirjoittaen. Jatkokehitysideana opinnäytetyölle on laajentaa perehdyttäjän oppaan jakelua esimerkiksi muihin Espoon kunnallisiin päiväkoteihin. Perehdyttäjän opas on toteutettu vain suomeksi, joten opas olisi hyödyllistä kääntää muille kielille.
Tässä monimuotoisessa opinnäytetyössä käsitellään perehdyttämisen tietoperustaa, sekä perehdyttämisen hyötyjä. Perehdyttäminen on tärkeä osa uuden työntekijän sitoutumista työpaikkaan. Opinnäytetyössä tarkastellaan varhaiskasvatukseen liittyviä osa-alueita kuten varhaiskasvatustyötä, henkilöstöä sekä perehdyttämistä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä käydään läpi oppaan toteutukseen liittyviä teemoja kuten kuvitusta sekä ulkoasua. Oppaan työelämälähtöisyyttä tavoiteltiin henkilöstölle toteutetun tarvekartoituksen kautta. Tarvekartoituksen avulla selvitettiin perehdyttäjän oppaan tarvetta sekä sen sisältöä.
Perehdyttäjän opas toteutettiin Microsoft Word -tekstinkäsittelyohjelmalla. Perehdyttäjän opas on muodoltaan avoin eli oppaaseen ei ole painettu mitään sellaista tekstiä, joka liittyisi pelkästään yhteen varhaiskasvatuksen toimipisteeseen. Jokainen opasta käyttävä päiväkoti täydentää itse siihen päiväkotia koskevat tiedot. Opas sisältää teemoittain infosivuja, joiden tarkoituksena on auttaa perehdyttäjää täyttämään sivuille oikeat perehdytystä koskevat tiedot.
Perehdyttäjän opas pitää sisällään värejä, kuvioita sekä yksinkertaista tekstiä. Oppaan yksinkertaisuus ja selkeys motivoivat perehdyttäjää käyttämään opasta osana perehdytystä. Opas ei pidä sisällään mitään sellaista tietoa, joka olisi aikaan tai paikkaan sidottu. Opas voidaan täydentää sähköisesti ja tulostaa, jolloin opasta voidaan täydentää myös perehdytyksen aikana ja sen päätyttyä käsin kirjoittaen. Jatkokehitysideana opinnäytetyölle on laajentaa perehdyttäjän oppaan jakelua esimerkiksi muihin Espoon kunnallisiin päiväkoteihin. Perehdyttäjän opas on toteutettu vain suomeksi, joten opas olisi hyödyllistä kääntää muille kielille.