Optikko osana myynnin edistämistä : Opas uusille optikoille myyntityön tueksi
Katajamäki, Joonas; Koponen, Antti (2021)
Katajamäki, Joonas
Koponen, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa myyntityön opas optometristiopiskelijoille. Oppaassa käsitellään myyntityön perusteita optikon työn näkökulmasta. Myyntityön opetus optometrian koulutuksen aikana tapahtuu pääsääntöisesti optikkoliikkeissä tapahtuvissa työharjoitteluissa. Aikaisemmin tehdyissä opinnäytetöissä on havaittu, että alalle valmistuneet optometristit kokevat myyntityöt haastavina ja epämiellyttävinä. Oppaan tavoitteena on parantaa alalle valmistuvien valmiuksia toimia myyntitehtävissä, sekä rohkaista ja motivoida uusia optometristeja tuloksellisempaan myyntityöhön.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi opas. Oppaan sisältö pohjautuu teoriapohjaan, joka on koottu asiakasmyyntiä, ostajan sekä myyjän psykologiaa käsittelevistä teoksista. Teoriapohjan sisältö on sovellettu opasta varten oman työkokemuksen ja koulutuksen pohjalta optiselle alalle sopivaksi. Opinnäytetyön raportissa käydään vaiheittain läpi, kuinka opinnäytetyö toteutettiin ja miten opas tuotettiin lopulliseen muotoonsa.
Oppaassa käsiteltäviä teemoja ovat myyjän ominaisuudet, asiakaskohtaaminen, myyntikeskustelu, kaupanpäätös, lisämyynti ja myynnin jälkeiset toimet. Oppaan järjestys määräytyi myyntitapahtuman eri vaiheiden mukaan. Oppaan lopussa on muistilista myyntitapahtuman eri vaiheissa tehtävistä asioista sekä tilaa omille muistiinpanoille.
Opas pilotoitiin testiryhmällä, joka koostui ensimmäisen ja toisen vuoden optometrian opiskelijoista Metropolia Ammattikorkeakoulusta. Pilotointi suoritettiin anonyyminä kyselynä, josta saatujen tuloksien perusteella opasta muokattiin. Kysely toteutettiin Google Forms-kyselynä. Lisäksi oppaan valmistuttua suoritettiin haastattelu myyntityöhön myyntityötä tekeville optisen alan työntekijöille aineiston hankkimiseksi sekä kommenttien keräämiseksi oppaaseen liittyen.
Tuloksena opas tuli vastaamaan tavoitetta ja siitä saatiin toimiva infopaketti myynnin tueksi optikko-opiskelijoille sekä uusille optikoille. Jatkotutkimusehdotuksena on syvempi opas myynnin psykologiaan syventyen ja se on suunnattu kokeneemmille myyjille ja yrittäjille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi opas. Oppaan sisältö pohjautuu teoriapohjaan, joka on koottu asiakasmyyntiä, ostajan sekä myyjän psykologiaa käsittelevistä teoksista. Teoriapohjan sisältö on sovellettu opasta varten oman työkokemuksen ja koulutuksen pohjalta optiselle alalle sopivaksi. Opinnäytetyön raportissa käydään vaiheittain läpi, kuinka opinnäytetyö toteutettiin ja miten opas tuotettiin lopulliseen muotoonsa.
Oppaassa käsiteltäviä teemoja ovat myyjän ominaisuudet, asiakaskohtaaminen, myyntikeskustelu, kaupanpäätös, lisämyynti ja myynnin jälkeiset toimet. Oppaan järjestys määräytyi myyntitapahtuman eri vaiheiden mukaan. Oppaan lopussa on muistilista myyntitapahtuman eri vaiheissa tehtävistä asioista sekä tilaa omille muistiinpanoille.
Opas pilotoitiin testiryhmällä, joka koostui ensimmäisen ja toisen vuoden optometrian opiskelijoista Metropolia Ammattikorkeakoulusta. Pilotointi suoritettiin anonyyminä kyselynä, josta saatujen tuloksien perusteella opasta muokattiin. Kysely toteutettiin Google Forms-kyselynä. Lisäksi oppaan valmistuttua suoritettiin haastattelu myyntityöhön myyntityötä tekeville optisen alan työntekijöille aineiston hankkimiseksi sekä kommenttien keräämiseksi oppaaseen liittyen.
Tuloksena opas tuli vastaamaan tavoitetta ja siitä saatiin toimiva infopaketti myynnin tueksi optikko-opiskelijoille sekä uusille optikoille. Jatkotutkimusehdotuksena on syvempi opas myynnin psykologiaan syventyen ja se on suunnattu kokeneemmille myyjille ja yrittäjille.