Hirsitalon ostoprosessi ja siihen vaikuttavat tekijät
Ervasti, Emilia (2021)
Ervasti, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225418
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli hirsitalon ostoprosessi ja siihen vaikuttavat tekijät. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi hirsitaloja toimittava pientaloyritys. Hirsitalojen suosio on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana reilusti ja tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää hirsitalo-ostajan ostoprosessin vaiheita tarpeen tunnistamisesta ostopäätökseen sekä siihen vaikuttavia tekijöitä.
Tietoperusta koostui kolmesta pääluvusta. Ensimmäinen pääluku käsitteli ostoprosessia ja sen vaiheita. Ostoprosessin vaiheiksi luokiteltiin tarpeen tunnistaminen, tiedonhaku, vaihtoehtojen vertailu, ostopäätös ja siihen vaikuttavat tekijät. Toinen luku kertoi päätöksentekoprosessista sekä ostoprosessiin vaikuttavista tekijöitä, joista tarkemmin käytiin läpi psykologisia, sosiaalisia ja demografisia tekijöitä. Kolmannessa luvussa käsiteltiin hirsirakentamisen arvon muodostumista, joita olivat ekologisuus, terveellisyys, hirsirakentamisen suosion nousu ja teollisen hirsirakentamisen kehittyminen.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää asiakasta videopuhelun välityksellä. Kolme asiakkaista oli toimeksiantajalta ostaneita asiakkaita ja yksi oli ostanut hirsitalon kilpailijalta. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelujen jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksesta selvisi tarkempi kuva hirsitalon ostoprosessista asiakkaiden näkökulmasta. Myyjän toiminnalla oli suuri merkitys asiakkaan ostopäätökseen ja muita tärkeitä tekijöitä olivat hinta, helppous, laatu ja alennukset. Tutkimuksen perusteella kehiteltiin toimenpidesuosituksia toimeksiantajalle ostoprosessin tukemiseen myynnin ja markkinoinnin keinoin.
Tietoperusta koostui kolmesta pääluvusta. Ensimmäinen pääluku käsitteli ostoprosessia ja sen vaiheita. Ostoprosessin vaiheiksi luokiteltiin tarpeen tunnistaminen, tiedonhaku, vaihtoehtojen vertailu, ostopäätös ja siihen vaikuttavat tekijät. Toinen luku kertoi päätöksentekoprosessista sekä ostoprosessiin vaikuttavista tekijöitä, joista tarkemmin käytiin läpi psykologisia, sosiaalisia ja demografisia tekijöitä. Kolmannessa luvussa käsiteltiin hirsirakentamisen arvon muodostumista, joita olivat ekologisuus, terveellisyys, hirsirakentamisen suosion nousu ja teollisen hirsirakentamisen kehittyminen.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää asiakasta videopuhelun välityksellä. Kolme asiakkaista oli toimeksiantajalta ostaneita asiakkaita ja yksi oli ostanut hirsitalon kilpailijalta. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelujen jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksesta selvisi tarkempi kuva hirsitalon ostoprosessista asiakkaiden näkökulmasta. Myyjän toiminnalla oli suuri merkitys asiakkaan ostopäätökseen ja muita tärkeitä tekijöitä olivat hinta, helppous, laatu ja alennukset. Tutkimuksen perusteella kehiteltiin toimenpidesuosituksia toimeksiantajalle ostoprosessin tukemiseen myynnin ja markkinoinnin keinoin.