Sopimusohjaus julkisen palvelun hankinnassa
Matikainen, Kristiina (2021)
Matikainen, Kristiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235539
Tiivistelmä
Julkisten palvelujen hankinnan ja kehittämisen kannalta on ensiarvoista, että tuottajat kehittävät palvelun laatua koko sopimuksen keston ajan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten tuottajille saadaan määriteltyä ja sisällytettyä sopimukseen kohdennetut kannustimet jatkuvaan laadun kehittämiseen. Kun ikääntyneiden palveluasumisen laadun kriittiset osatekijät on määritelty, sopimusohjauksen kautta päästään ohjaamaan palveluntuottajia proaktiiviseen palvelujen kehittämiseen. Kannustimena toimii laatupisteiden vaikutus hankintajärjestykseen. Sopimusohjauksellisesti tämä tarkoittaa painopisteen siirtymistä tilaajan reaktiivisesta valvonnasta kohti palveluntuottajien proaktiivista palvelujen kehittämistä. Sopimusohjauksella varmistetaan hankinnassa tavoitellut tulokset.
Opinnäytetyön tutkimusote on toimintatutkimus. Toimintatutkimus on reflektiivinen kehittämisprosessi, jossa suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin ja reflektoinnin vaiheet seuraavat toisiaan spiraalin tavoin. Hankintaa valmisteltaessa alan toimijoilta ja tulevaisuuden palvelujen käyttäjiltä haettiin työpajatyöskentelyssä käsityksiä hoivapalvelujen laadusta ja laadun kriittisistä tekijöistä laajan konsensuksen saavuttamiseksi. Opinnäytetyössä etsittiin vastausta kysymykseen, miten palvelukuvauksessa olisi sanoitettava palvelun laatu ja kriittiset laatutekijät niin, että tilaaja, palveluntuottajat ja palvelujen käyttäjät ne allekirjoittavat. Jokaisesta työpajasta saadun tuotoksen pohjalta tarkasteltiin, miten palvelukuvaukseen sanoitetaan laatu ja palveluvaateet sekä pohdittiin laatutekijöiden mittaamisen perusteita ja tietolähteitä. Palvelukuvauksen valmistelu siis eteni toimintatutkimuksen periaattein syklistä toiseen työpajojen edetessä.
Kehittämistyön tuloksena muodostuu hankittavan palvelun sopimusohjauksen malli, joka luo edellytykset sopimuksen operatiiviselle johtamiselle. Palveluntuottajille muodostuu kannustimet parantaa palvelun laatua koko sopimuskauden ajan. Strategisella johtamisella, sopimusohjauksen kautta, palveluhankinnalle pystytään asettamaan tavoitteita ja kannustimia palveluntuottajien proaktiiviseen palvelun laadun kehittämiseen koko sopimuskauden ajan.
Helsingin kaupungin ikääntyneiden ostopalvelut -yksikkö hyödyntää tässä opinnäytetyössä saatuja kokemuksia ja havaintoja tulevissa ikääntyneiden palvelujen kilpailutuksissa.
Opinnäytetyön tutkimusote on toimintatutkimus. Toimintatutkimus on reflektiivinen kehittämisprosessi, jossa suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin ja reflektoinnin vaiheet seuraavat toisiaan spiraalin tavoin. Hankintaa valmisteltaessa alan toimijoilta ja tulevaisuuden palvelujen käyttäjiltä haettiin työpajatyöskentelyssä käsityksiä hoivapalvelujen laadusta ja laadun kriittisistä tekijöistä laajan konsensuksen saavuttamiseksi. Opinnäytetyössä etsittiin vastausta kysymykseen, miten palvelukuvauksessa olisi sanoitettava palvelun laatu ja kriittiset laatutekijät niin, että tilaaja, palveluntuottajat ja palvelujen käyttäjät ne allekirjoittavat. Jokaisesta työpajasta saadun tuotoksen pohjalta tarkasteltiin, miten palvelukuvaukseen sanoitetaan laatu ja palveluvaateet sekä pohdittiin laatutekijöiden mittaamisen perusteita ja tietolähteitä. Palvelukuvauksen valmistelu siis eteni toimintatutkimuksen periaattein syklistä toiseen työpajojen edetessä.
Kehittämistyön tuloksena muodostuu hankittavan palvelun sopimusohjauksen malli, joka luo edellytykset sopimuksen operatiiviselle johtamiselle. Palveluntuottajille muodostuu kannustimet parantaa palvelun laatua koko sopimuskauden ajan. Strategisella johtamisella, sopimusohjauksen kautta, palveluhankinnalle pystytään asettamaan tavoitteita ja kannustimia palveluntuottajien proaktiiviseen palvelun laadun kehittämiseen koko sopimuskauden ajan.
Helsingin kaupungin ikääntyneiden ostopalvelut -yksikkö hyödyntää tässä opinnäytetyössä saatuja kokemuksia ja havaintoja tulevissa ikääntyneiden palvelujen kilpailutuksissa.