Kosketus tanssinopettajan työvälineenä: Kosketuksen merkitys ja ammatillisuus
Kivekäs, Vilma (2021)
Kivekäs, Vilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245638
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii kosketuksen käyttöä tanssinopettajan työvälineenä. Työn tarkoituksena on olla apuna tanssinopettajille tarjoamalla heille tietoa kosketuksesta, sen merkittävyydestä ja ammatillisuudesta. Opinnäytetyön sisältämän tietoperustan ja tehtyjen tutkimusten tavoitteena on herättää ajattelua sekä keskustelua, antaa mahdollisuus tanssinopettajien työvälineiden monipuolistumiseen ja poistaa ammatilliseen kosketukseen liittyviä mahdollisia pelkotiloja. Käsiteltävät tutkimuskysymykset ovat: Millainen on oikea tapa koskettaa? Mitä hyötyjä tai haittoja kosketuksella ohjaamisesta voi olla? Mikä tekee kosketuksesta ammatillisen?
Opinnäytetyö on toteutettu keräämällä tietoperustaa erilaisista kosketusta ja kosketuksella ohjaamista käsittelevistä julkaisuista ja tutkimuksista. Lisäksi työtä varten toteutettiin kaksi tutkimusta, joiden avulla työhön saatiin myös tanssinopettajien sekä tanssioppilaiden äänet kuuluviin. Ensimmäinen tutkimus oli puolistrukturoitu haastattelu, joka toteutettiin neljän eri tanssilajin opettajalle. Toinen tutkimus oli tanssijoille kohdistettu laajempi netissä täytettävä kysely. Vastaajat edustivat kukin samoja tanssilajeja kuin haastatellut tanssinopettajat. Tutkimusaineistot avattiin teemoittelua apuna käyttäen.
Työssä käsitelty tietoperusta käsittelee kosketuksen tärkeyttä, sen vaikutuksia ihmismieleen ja -kehoon, siihen liittyviä sääntöjä sekä niiden muuttumista puhuttaessa ammatillisesta kosketuksesta. Käsitellyt teemat todentuvat opinnäytetyössä tehtyjen tutkimusten tulosten kautta. Kosketuksen tärkeys, merkitys ja ainutlaatuisuus nousivat hyvin keskeisinä teemoina läpi koko prosessin. Kosketuksella voidaan saada aikaan paljon positiivisia, mutta vastapainona myös negatiivisia tapahtumia. Tämän vuoksi olisi tärkeää löytää kosketukseen kunnioittava ote, joka muodostuu turvallisuuden tunteesta, luottamuksesta, läsnäolosta, tarkoituksenmukaisesta motiivista sekä oikeanlaisesta kosketustekniikasta. Kosketuksella ohjaamisessa hyötyä on kehon- ja tilanteenlukutaidoista sekä oman työn jatkuvasta reflektoinnista.
Tämän opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta kunnioittavalla kosketuksella ohjaamisen mahdollistavan oppimistapoja, joita ei välttämättä kyettäisi toteuttamaan muilla opetusmetodeilla. Kosketuksen voi siis sanoa luovan uuden ulottuvuuden tanssin opetukseen ja oppimiseen. Kosketuksella ohjaamista tulee harjoitella ja sen käytössä tulee ottaa monta asiaa huomioon. Tämän vuoksi kosketuksella ohjaamisen tulisi olla konkreettinen osa jokaisen tanssinopettajan koulutusta nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö on toteutettu keräämällä tietoperustaa erilaisista kosketusta ja kosketuksella ohjaamista käsittelevistä julkaisuista ja tutkimuksista. Lisäksi työtä varten toteutettiin kaksi tutkimusta, joiden avulla työhön saatiin myös tanssinopettajien sekä tanssioppilaiden äänet kuuluviin. Ensimmäinen tutkimus oli puolistrukturoitu haastattelu, joka toteutettiin neljän eri tanssilajin opettajalle. Toinen tutkimus oli tanssijoille kohdistettu laajempi netissä täytettävä kysely. Vastaajat edustivat kukin samoja tanssilajeja kuin haastatellut tanssinopettajat. Tutkimusaineistot avattiin teemoittelua apuna käyttäen.
Työssä käsitelty tietoperusta käsittelee kosketuksen tärkeyttä, sen vaikutuksia ihmismieleen ja -kehoon, siihen liittyviä sääntöjä sekä niiden muuttumista puhuttaessa ammatillisesta kosketuksesta. Käsitellyt teemat todentuvat opinnäytetyössä tehtyjen tutkimusten tulosten kautta. Kosketuksen tärkeys, merkitys ja ainutlaatuisuus nousivat hyvin keskeisinä teemoina läpi koko prosessin. Kosketuksella voidaan saada aikaan paljon positiivisia, mutta vastapainona myös negatiivisia tapahtumia. Tämän vuoksi olisi tärkeää löytää kosketukseen kunnioittava ote, joka muodostuu turvallisuuden tunteesta, luottamuksesta, läsnäolosta, tarkoituksenmukaisesta motiivista sekä oikeanlaisesta kosketustekniikasta. Kosketuksella ohjaamisessa hyötyä on kehon- ja tilanteenlukutaidoista sekä oman työn jatkuvasta reflektoinnista.
Tämän opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta kunnioittavalla kosketuksella ohjaamisen mahdollistavan oppimistapoja, joita ei välttämättä kyettäisi toteuttamaan muilla opetusmetodeilla. Kosketuksen voi siis sanoa luovan uuden ulottuvuuden tanssin opetukseen ja oppimiseen. Kosketuksella ohjaamista tulee harjoitella ja sen käytössä tulee ottaa monta asiaa huomioon. Tämän vuoksi kosketuksella ohjaamisen tulisi olla konkreettinen osa jokaisen tanssinopettajan koulutusta nyt ja tulevaisuudessa.