Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Toimivan vuorovaikutuksen rakentaminen tanssinopetuksessa: Tanssinopettajien kokemuksia toimivan vuorovaikutuksen rakentumisesta tanssitunnilla ryhmäopetuksessa.
Lantto, Anni (2021)
Lantto, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255728
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan vuorovaikutuksen tilaa tanssinopetuksessa. Työn tavoitteena on selvittää, mistä tekijöistä muodostuu tanssitunnin toimiva vuorovaikutus ryhmäopetuksessa ja kuinka vuorovaikutus liitetään tanssitunnin sisältöön. Lisäksi selvitetään sitä, millainen rooli vuorovaikutustekijöillä on suhteessa oppilaiden motivaatioon. Tavoitteena on konkretisoida tanssitunneilla tapahtuvaa vuorovaikutusta ja sitä kautta helpottaa opettajien vuorovaikutustyötä.
Vuorovaikutuksen tanssitunnilla voi katsoa koostuvan opettajan ja oppilaan sekä opettajan ja ryhmän välisestä, sekä ryhmän sisäisestä vuorovaikutuksesta. Työssäni käyn läpi opettajan sosiaalisia vuorovaikutustaitoja sekä dialogisuutta opetuksen lähtökohtana. Lisäksi esitellään ryhmätoiminnan periaatteita ja kehitystä Bruce Tuckmanin (1965) luoman ryhmäteorian pohjalta. Työ perustuu useiden eri alojen kirjallisuuteen, jota on sovellettu tanssialalle.
Työni empiirisessä osiossa toteutettiin teemahaastattelu vuorovaikutuksen teemoista kolmelle tanssinopettajalle. Vastaukset purettiin reflektoivalla litteroinnilla, jonka jälkeen aineisto käsiteltiin teemoittelemalla. Tällä tavalla aineistosta nostettiin tutkimusongelmaan mahdollisimman hyvin vastaavia aihealueita.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat sitä oletusta, että vuorovaikutus on tanssitunnilla avainasemassa, eikä sen luonnetta ja laatua voida sivuuttaa silloin, kun tavoitteena on laadukas, oppilaiden tarpeet huomioiva tanssinopetus. Hyvän vuorovaikutuksen perustaksi nousevat opettajan sosiaaliset vuorovaikutus- ja tunnetaidot, sanattomien ja sanallisten vuorovaikutustekijöiden lisääminen opetukseen, opetuksen dialogisuus, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, ryhmätoiminnan ohjaaminen sekä yksilön näkeminen ja kohtaaminen.
Opinnäytetyön tulokset auttavat tanssinopettajia kehittämään omaa opettajuuttansa vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimuksessa esiin nousseet seikat ovat yleistettävissä kaikkien eri tanssilajien opetukseen ja miksei muidenkin alojen harrasteryhmien toimintaan sekä ohjaukseen. Mahdolliselle jatkotutkimukselle kiinnostavan lähtökohdan tarjoaa opettajan sosiaalisten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen merkitys työhyvinvoinnin ja jaksamisen näkökulmasta.
Vuorovaikutuksen tanssitunnilla voi katsoa koostuvan opettajan ja oppilaan sekä opettajan ja ryhmän välisestä, sekä ryhmän sisäisestä vuorovaikutuksesta. Työssäni käyn läpi opettajan sosiaalisia vuorovaikutustaitoja sekä dialogisuutta opetuksen lähtökohtana. Lisäksi esitellään ryhmätoiminnan periaatteita ja kehitystä Bruce Tuckmanin (1965) luoman ryhmäteorian pohjalta. Työ perustuu useiden eri alojen kirjallisuuteen, jota on sovellettu tanssialalle.
Työni empiirisessä osiossa toteutettiin teemahaastattelu vuorovaikutuksen teemoista kolmelle tanssinopettajalle. Vastaukset purettiin reflektoivalla litteroinnilla, jonka jälkeen aineisto käsiteltiin teemoittelemalla. Tällä tavalla aineistosta nostettiin tutkimusongelmaan mahdollisimman hyvin vastaavia aihealueita.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat sitä oletusta, että vuorovaikutus on tanssitunnilla avainasemassa, eikä sen luonnetta ja laatua voida sivuuttaa silloin, kun tavoitteena on laadukas, oppilaiden tarpeet huomioiva tanssinopetus. Hyvän vuorovaikutuksen perustaksi nousevat opettajan sosiaaliset vuorovaikutus- ja tunnetaidot, sanattomien ja sanallisten vuorovaikutustekijöiden lisääminen opetukseen, opetuksen dialogisuus, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, ryhmätoiminnan ohjaaminen sekä yksilön näkeminen ja kohtaaminen.
Opinnäytetyön tulokset auttavat tanssinopettajia kehittämään omaa opettajuuttansa vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimuksessa esiin nousseet seikat ovat yleistettävissä kaikkien eri tanssilajien opetukseen ja miksei muidenkin alojen harrasteryhmien toimintaan sekä ohjaukseen. Mahdolliselle jatkotutkimukselle kiinnostavan lähtökohdan tarjoaa opettajan sosiaalisten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen merkitys työhyvinvoinnin ja jaksamisen näkökulmasta.